نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

معرفی 8 علت آویزان شدن برگ های شفلرا

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

شفلرا نام خود را از برگ‌های چتر مانندی گرفته است که از یک نقطه مرکزی به سمت بیرون روانه شده‌اند. مراقبت از این گیاه آپارتمانی نسبتاً آسان است. اما یکی از مشکلات رایج شفلرا، آویزان و شل شدن برگ های شفلرا در نظر گرفته می‌شود. برای اینکه علت آویزان شدن برگ های شفلرا را بیابیم، لازم است که به شرایط نگهداری آن توجه کنیم.

دلایل متعددی به‌عنوان علت جمع شدن برگ شفلرا و آویزان شدن برگ های شفلرا شناخته شده است، از جمله مشکلات آبیاری، عدم دریافت نور مناسب، وارد شدن شوک به گیاه، رطوبت کم، دمای سرد و کوددهی بیش از حد که همگی باید در راستای تامین نیازهای گیاه به کار روند.

آویزان شدن برگ های شفلرا یکی از علائم هشداردهنده این گیاه است که حکایت از وجود یک مشکل در روند رشد آن دارد. در ادامه به تشریح کامل این موارد می‌پردازیم و راه‌حل این مشکلات را بررسی می‌کنیم.

 نکات کلیدی

  • گیاه شفلرا دوست‌دار نور غیرمستقیم است و اگر مدت طولانی در سایه بماند، شاهد ریزش برگ‌های پایینی گیاه خواهیم بود.
  • گیاهان ریشه‌دار بیشتر از سایر گیاهان با مشکل کمبود آب مواجه می‌شوند؛ زیرا ریشه‌های متراکم به آب بیشتری نیاز دارند و آب را به‌سرعت مصرف می‌کنند.
  • کم‌آبی یک علت آویزان شدن برگ های شفلرا و پژمرده شدن آن محسوب می‌شود.
  • اگر نور مکان نگهداری شفلرا کم است، یک چراغ LED تهیه کنید. این چراغ به روند مثبت رشد شفلرا در مکان‌های کم‌نور کمک زیادی می‌کند.

علت آویزان شدن برگ های شفلرا چیست؟

گیاه شفلرا که به‌دلیل برگ‌های چتر مانند آن به گیاه چتری نیز معروف است، روزبه‌‌روز محبوبیت بیشتری در جهان پیدا می‌کند. این گیاه در مقایسه با سایر گیاهان آپارتمانی به فضای کمتری نیاز دارد؛ در نتیجه برای فضای کوچک آپارتمان‌ها بسیار عالی است.

در ادامه علت آویزان شدن برگ های شفلرا را به‌طور کامل توضیح داده‌ایم. همچنین توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات در خصوص رفع آفات گیاه شفلرا، این مطلب را مطالعه کنید.

1. آویزان شدن برگ های شفلرا به‌دلیل آبیاری کم

شفلرا بومی مناطق گرمسیری است؛ در نتیجه رطوبت بالا و خاک با زهکشی مناسب را ترجیح می‌دهد. خشکی خاک، منجر به افتادگی برگ و آویزان شدن برگ شفلرا می‌شود. برای این‌که شفلرا به‌طور صحیح آبیاری شود، لازم است که به شیوه زیر عمل کنید:

  • انگشت خود را به خاک بچسبانید تا رطوبت آن را بررسی کنید.
  • اگر تا عمق 2 سانتی‌متر از سطح خاک خشک به‌نظر می‌رسد، شفلرا را خیس کنید.
  • پس از آبیاری، آب اضافی را جمع کنید و به بیرون بریزید تا گیاه برای مدت طولانی خیس نماند.

این‌که هر چندوقت یک‌بار شفلرای خود را آبیاری کنید، به شرایط محیطی آن بستگی دارد. میزان آبیاری گیاه با توجه به نور خورشید، دما و رطوبت مشخص می‌شود.

گیاهانی که در مناطق روشن‌تر، گرم‌تر و خشک‌تر هستند، باید بیشتر از گیاهانی که در مناطق سایه‌دار، خنک و مرطوب هستند، آبیاری شوند. گیاهان در نور کم کندتر رشد می‌کنند و آب کمتری نیاز دارند.

  • هر هفته یک‌بار یا هر 2 هفته یک‌بار گیاه شفلرا را آبیاری کنید.
  • همیشه قبل از آبیاری بررسی کنید که لایه بالایی خاک، خشک باشد.
  • گاهی‌اوقات خاک آن‌قدر خشک است که وقتی آن را آب می‌دهید، آب به‌صورت کامل تخلیه می‌شود و گیاه، آب را جذب نمی‌کند.
  • اگر این اتفاق افتاد، شفلرا را از ته آبیاری کنید. یک وان یا سطل را پر از آب کنید و گلدان را به‌مدت یک ساعت درون آن قرار دهید. سپس اجازه دهید آب از سوراخ زهکشی خارج شود.
  • اگر علت آویزان شدن برگ های شفلرا کم‌آبی باشد، بعد از یک یا 2 بار آبیاری شفلرای شما باید به‌خوبی رشد کند.
  • به خاطر داشته باشید که گیاهان ریشه‌دار بیشتر احتمال دارد با مشکل کمبود آب مواجه شوند. با شلوغ شدن و تراکم ریشه‌ها در خاک، آب کمتری برای گیاه وجود دارد. همچنین ضخامت ریشه، نفوذ آب را سخت‌تر می‌کند.

علت آویزان شدن برگ های شفلرا و خم شدن ساقه آن

2. آبیاری زیاد علت آویزان شدن برگ های شفلرا

آبیاری زیاد نیز مانند آبیاری کم، مخرب است و باعث آویزان شدن برگ های شفلرا می‌شود. شفلرا گیاه بسیار مقاومی است و با یک‌بار آبیاری بیش از حد از بین نمی‌رود. با این وجود تداوم این کار به گیاه آسیب خواهد زد. آبیاری بیش از حد موجب پوسیدگی ریشه می‌شود؛ در نتیجه برگ‌ها شروع به افتادن می‌کنند.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

بنابر تجربه بسیاری از پرورش‌دهندگان گل و گیاه، پوسیدگی ریشه یکی از بدترین عارضه‌های گیاهی است و در بسیاری از مواقع قابل برگشت نیست؛ از این رو در این مورد باید توجه بیشتری داشته باشید.

بهتر است شفلرا را در ماه‌های سرد سال یک‌بار در هفته آبیاری کنید و نه بیشتر؛ اما در ماه‌های گرم می‌توانید بیش از این نیز آبیاری کنید.

آبیاری بیش از حد برای گیاه بسیار مضر است و باعث ریزش برگ‌ها می‌شود و ممکن است در نهایت گیاه را به‌طور کامل از بین ببرد. ریشه پوسیده در اثر آبیاری بیش از حد نمی‌تواند املاح و مواد مغذی را به گیاه برساند و در این شرایط گیاه تلف خواهد شد.

اگر فکر می‌کنید ممکن است شفلرای خود را بیش از حد آبیاری کرده باشید، بهتر است فوراً خاک را جایگزین کنید، نه این‌که بنشینید و منتظر خشک شدن خاک شوید. هنگام انجام این کار حتماً از خاک تازه و غنی از مواد مغذی استفاده کنید.

در زمان تعویض خاک شفلرا و برداشتن آن از ریشه، مراقب باشید تا به گیاه آسیب وارد نشود.

قبل از آبیاری شفلرا حتماً رطوبت خاک را بررسی کنید. 2 راه آسان وجود دارد که با توجه به آن‌ها می‌توانید تشخیص دهید که شفلرا به آب نیاز دارد یا خیر.

  1. رطوبت سطح بالای خاک را چک کنید. اگر هنوز مرطوب است، برای آبیاری مجدد باید چند روز صبر کنید.
  2. شفلرا را بلند کنید تا وزن گیاه را بسنجید. با مقایسه وزن گیاه قبل و بعد از آبیاری، می‌توانید متوجه شوید که شفلرا به آب نیاز دارد یا خیر.
    هنگام برداشتن شفلرا به‌آرامی عمل کنید تا برگ‌ ها از ساقه اصلی جدا نشوند.

اگر می‌خواهید 100% از میزان رطوبت داخل گلدان مطمئن باشید، از رطوبت‌سنج استفاده کنید. آن را در خاک بگذارید تا به شما میزان رطوبت خاک را نشان ‌دهد.

آبیاری کم علت آویزان شدن برگ های شفلرا

3. مشکلات مربوط به زهکشی

گاهی اوقات ممکن است مشکل از آبیاری شما نباشد و علت آویزان شدن برگ های شفلرا به زهکشی گلدان مربوط باشد. در چنین شرایطی مقدار کمی پرلیت را با خاک گلدان مخلوط کنید تا زهکشی گلدان افزایش یابد. این کار به خروج راحت‌تر آب از سوراخ‌های گلدان شما کمک خواهد کرد (همچنین باید چک کنید که گلدان شما دارای سوراخ زهکشی باشد).

یک راه دیگر این است که تعدادی سنگ‌ریزه به ته گلدان اضافه کنید. با این کار مطمئن می‌شوید که سوراخ‌های زهکشی توسط خاک یا هر ماده زائد دیگری مسدود نمی‌شوند.

گلدان‌های سفالی شکستنی هستند و از لحاظ قیمت نیز از سایر گلدان‌ها، قیمت بالاتری دارند؛ اما جنبه‌های مثبت آن‌ها بسیار بیشتر از مباحث زیبایی‌شناختی است.

خاک رسی که گلدان‌ها از آن ساخته شده‌اند، خاصیت نفوذپذیری دارد؛ به این معنی که مقداری از آب موجود در خاک می‌تواند از 2 طرف گلدان تبخیر شود. (بر خلاف گلدان‌های پلاستیکی که تمام رطوبت را در خود نگه می‌دارند.)

طبق توضیحات بالا باید گفت که برخی اوقات سرمایه‌گذاری برای خرید یک گلدان گران‌تر ارزش آن را دارد؛ چراکه در این صورت، از رطوبت مناسب شفلرا مطمئن می‌شوید.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

4. دریافت نور ناکافی

عدم دریافت نور کافی، مهم‌ترین علت آویزان شدن برگ های شفلرا است. گیاه شفلرا نور غیرمستقیم را دوست دارد. اگر مدت زیادی در سایه سپری کند، این امر ممکن است موجب ریزش برگ های پایینی یا باعث چروک شدن ساقه گیاه شود.

بنابراین باید مطمئن شوید که آن‌ها را در مکانی قرار داده‌اید که هر روز چندین ساعت نور روشن دریافت کنند. گیاه شفلرا را نباید نزدیک پنجره و در معرض نور مستقیم قرار دهید؛ زیرا نور مستقیم نیز مشکلات دیگری برای گیاه ایجاد می‌کند. در این مورد حتما تعادل را رعایت کنید.

ممکن است لازم باشد با تغییر فصل، شفلرای خود را جابه‌جا کنید. در ماه‌های زمستان و زمانی که نور خورشید قوی نیست، گیاه خود را کمی به پنجره نزدیک‌تر کنید تا از نور محدود خورشید تا حد ممکن استفاده شود.

بهتر است از نورسنج استفاده کنید تا مطمئن شوید گیاه شما نور را به‌اندازه کافی و نه کمتر یا بیشتر از حد نیازش دریافت می‌کند. اگر نور مکان نگهداری شفلرا کم است، یک چراغ LED تهیه کنید. این چراغ به رشد گیاه در مکان‌هایی که نور به اندازه کافی وجود ندارد، کمک زیادی می‌کند.

نور ناکافی علت آویزان شدن برگ های شفلرا

5. وارد آمدن تنش و شوک به گیاه

تغییر ناگهانی محیط زندگی گیاه نیز می‌تواند علت آویزان شدن برگ های شفلرا شود. اگر محیط زندگی گیاه به‌طور ناگهانی تغییر کند (مخصوصاً اگر تفاوت زیادی در دما و نور وجود داشته باشد) یا اگر در معرض هوای سرد یا گرم قرار گیرد، به آن شوک یا استرس وارد می‌شود.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

عوض کردن گلدان و هوا خوردن ریشه گیاه نیز می‌تواند به آن شوک وارد کند؛ زیرا با تغییر ظرف، ریشه‌های گیاه باید با شرایط جدید سازگار شوند و این وضعیت در ریشه‌ها اختلال ایجاد می‌کند.

در زمان تعویض خاک گلدان نیز به مراقبت از گیاه به‌طور معمول ادامه دهید و صبر کنید تا با محیط جدید سازگار شود. سازگار شدن گیاه ممکن است تا چند هفته طول بکشد. در این مدت گلدان گیاه را مجدداً عوض نکنید. همچنین آن را در منطقه‌ای با عبور جریان خنک هوا قرار ندهید.

گاهی علت آویزان شدن برگ های شفلرا همین نکات ساده‌ای است که از نظرها دور می‌ماند و زیست گیاه را به مخاطره میندازد.

6. رطوبت کم، علت آویزان شدن برگ های شفلرا

رطوبت کم، دلیل اصلی و علت آویزان شدن برگ های شفلرا و پژمردگی این گیاه است. شفلرا یک گیاه گرمسیری است و در مناطق گرم و مرطوب رشد می‌کند. اگر هوا خیلی خشک باشد، ممکن است برگ ‌ها بریزند و نوک آن‌ها قهوه‌ای و شکننده به نظر برسد.

با قرار دادن یک مرطوب‌کننده یا مه‌پاش کردن اطراف گیاه توسط یک بطری اسپری رطوبت موردنیاز گیاه خود را تأمین کنید. اگر دستگاه مرطوب‌کننده ندارید، یک سینی را با سنگ‌ریزه و آب پر کنید. گلدان را روی سنگ‌ریزه‌ها قرار دهید. (مطمئن شوید که گلدان در تماس مستقیم با آب قرار نداشته باشد تا پوسیده نشود.)

با تبخیر آب، رطوبت اطراف گیاه افزایش می‌یابد. از قرار دادن شفلرا نزدیک دریچه‌ها یا بخاری خودداری کنید؛ زیرا هوای گرم اطراف، آن را خشک می‌کنند و همین امر علت آویزان شدن برگ های شفلرا و خشک شدن آن‌ها است.

علت جمع شدن برگ شفلرا و آبیاری نامناسب آن

7. دمای کم، علت شل شدن برگ شفلرا

گیاهان چتری و از جمله شفلرا دمای بین 21 تا 32 درجه سانتی‌گراد را ترجیح می‌دهند. گیاه را در دمای کمتر از 15 درجه سانتی‌گراد قرار ندهید؛ زیرا سرما به آن آسیب می‌رساند.

اگر شفلرای شما تمام طول سال در خانه است، بعید است که هوای سرد به آن گزندی برساند. اگر گیاه شفلرای خود را بیرون از خانه در سرما رها کنید، ممکن است برگ‌های آن آسیب ببینند و همین مورد، علت آویزان شدن برگ های شفلرا یا قهوه ای شدن برگ شفلرا خواهد شد.

برگ‌های آسیب‌دیده به حالت عادی بر نمی‌گردند، اما اگر گیاه به داخل باز گردانده شود، باید در عرض چند هفته شاهد رشد شاخ و برگ‌‌های جدید باشیم؛ زیرا ریشه شفلرا مقاوم است.

توجه داشته باشید که سرما یکی از دلایل و علت آویزان شدن برگ های شفلرا است؛ بنابراین برای حفظ زیبایی و سلامت گیاه، دمای محیط را کنترل نمایید.

8. کوددهی بیش از حد، علت پژمرده شدن گیاه شفلرا

لکه‌های قهوه‌ای روی برگ، قهوه‌ای شدن نوک برگ و تجمع نمک، از نشانه‌های کوددهی بیش از حد است. کوددهی زیاد یا استفاده از کودهای بسیار قوی به ریشه آسیب می‌رساند و از عملکرد صحیح آن‌ها جلوگیری می‌کند. در این شرایط ریشه نمی‌تواند آب و مواد مغذی را از خاک جذب کند و در نتیجه برگ ‌های گیاه افتاده می‌شوند.

از بهار تا تابستان شفلرا نباید بیش از یک‌بار در ماه کوددهی شود. کوددهی بیش از این مقدار و همچنین کوددهی در فصل زمستان زیاده‌روی محسوب می‌شود. در چنین مواقعی خاک را با میزان زیادی آب شستشو دهید تا نمک اضافی از آن خارج شود. حتی ممکن است نیاز باشد گیاه خود را در خاک تازه قرار دهید.

اگر نکات مهم کوددهی را رعایت نمایید، یکی از دلایل و آویزان شدن برگ های شفلرا رفع خواهد شد.

نکات مراقبت از گیاه شفلرا

برای گیاه شفلرای خود شرایط زیر را به وجود آورید تا رشد بهتری داشته باشد:

  • آن را در زیر نور غیرمستقیم خورشید قرار دهید. به هیچ‌وجه گیاه خود را در تماس با نور مستقیم خورشید نگذارید.
  • در طول فصل بهار تا تابستان به‌صورت هفتگی گیاه را آبیاری کنید و در زمستان از دفعات آبیاری بکاهید.
  • گیاه شفلرا را در خاک غنی و دارای زهکشی خوب بکارید.
  • دمای محیط نگهداری شفلرا باید بین 21 تا 32 درجه سانتی‌گراد باشد (گیاه شفلرا را در دمای کمتر از 15 درجه سانتی‌گراد قرار ندهید).
  • رطوبت نسبتاً بالایی برای گیاه فراهم آورید.

درمان آویزان شدن برگ های شفلرا چگونه انجام می‌گیرد؟

بسته به اینکه چه عاملی علت آویزان شدن برگ های شفلرا باشد، نحوه درمان متفاوت خواهد بود. به‌عنوان مثال اگر مشکل پژمرده شدن گیاه شفلرا آبیاری کم است، با در نظر گرفتن شرایط منطقه خود به آبیاری گیاه بپردازید. بعد از آبیاری به میزان کافی گیاه شما به حالت طبیعی باز می‌گردد.

در رابطه با علت شل شدن برگ شفلرا اگر درمان متناسب انجام شود، گیاه به حالت طبیعی خود برمی‌گردد. موارد گفته‌شده در این مقاله را بررسی کنید و طبق دستورالعمل‌های گفته‌شده در هر قسمت عمل کنید تا روند درمان آویزان شدن برگ های شفلرا به‌خوبی انجام شود.

سخن پایانی

آویزان شدن برگ های شفلرا به این معنی نیست که گیاه محکوم به مرگ است! اگر شما مشکل افتادگی برگ ‌ها را به‌سرعت برطرف کنید، گیاه شما بعد از چند هفته به حالت طبیعی خود باز می‌گردد. با رعایت نکات گفته‌شده می‌توانید در پرورش و نگهداری گیاه شفلرای خود موفق‌تر از قبل عمل کنید.

 اگر در خصوص درمان آویزان شدن برگ های شفلرا به مشاوره نیاز دارید، هم‌اکنون سفارش خود را ثبت نمایید. متخصصان آچاره با ارائه خدمات نگهداری از گیاهان آپارتمانی آماده خدمت‌رسانی هستند. با ثبت سفارش در سایت یا شماره‌گیری 1471 می‌توانید از مشاوره‌های رایگان و خدمات تخصصی کارشناسان بهره‌مند شوید.

در پایان یادآور می‌شود که اگر به گل و گیاه علاقه دارید و گلخانه دارید؛ می‌توانید برای تمیز کردن آن از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت خدمات نظافت منزل کافی است سفارش خود را به‌رایگان در سایت ثبت کنید.

منبع: https://www.masterclass.com

توصیه آقای حسین آسترکی متخصص خدمات باغبانی آچاره برای شما:

توصیه آقای حسین آسترکی متخصص خدمات باغبانی آچاره برای شما:

چگونه تشخیص دهیم که برگ‌های قهوه‌ای و آویزان شفلرا به دلیل آبیاری زیاد است یا کمبود آب؟

  • اولین نشانه، رطوبت خاک است: اگر خاک حالت باتلاقی دارد، روشن است که آبیاری زیاد بوده و اگر خاک بسیار سخت و خشک شد، نشانه کم‌آبی گیاه است.
  • دومین نشانه توجه به حاشیه برگ‌ها است. اگر قسمت‌های قهوه‌ای برگ، ترد و شکننده باشد، مشخص می‌شود که گیاه کم‌آب شده است و اگر سست و نرم و حالت لزج پیدا کرده، گویای این است که بیش از حد آبیاری شده است.

سوالات متداول

علت خم شدن ساقه شفلرا چیست؟

علل متعددی از جمله آبیاری کم، آبیاری زیاد، کوددهی زیاد، رطوبت کم، دمای کم، نور مستقیم خورشید، نور ناکافی، وارد آمدن استرس به گیاه و .... می‌توانند موجب آویزان شدن برگ‌ های شفلرا شوند.

برای درمان آویزان شدن برگ ‌های شفلرا چه اقدامی باید انجام داد؟

ابتدا باید علت را شناسایی کرد. سپس با توجه به عامل ایجادکننده این وضعیت، به درمان گیاه پرداخت.

علت قهوه‌ای شدن برگ شفلرا چیست؟

هوای سرد، رطوبت کم و کوددهی زیاد موجب قهوه‌ای شدن برگ ‌های شفلرا می‌شوند.

چگونه می‌توان از پژمرده شدن گیاه شفلرا جلوگیری کرد؟

با رعایت نکات مربوط به نگهداری گیاه (نور خورشید غیر مستقیم، رطوبت بالا، دمای بین 21 تا 32 درجه سانتیگراد، آبیاری در فواصل زمانی مناسب با توجه به نوع فصل و ...) همیشه گیاه سلامت و شاداب خواهد بود.

4.2/5 - (63 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید