نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

گیاهان مناسب پنجره شمالی، جنوبی، شرقی و غربی منزل

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

وجود گیاه در آپارتمان یک ضرورت است. استفاده از گیاهان آپارتمانی نه تنها در زیباتر شدن فضای خانه اثر گذار است، بلکه باعث تصفیه هوای خانه می‌شود که خصوصا برای شهرهای آلوده مزیت بسیار مهمی است. برای اینکه گیاهان آپارتمانی شما بهتر رشد کرده و سالم بمانند باید آن‌ها را در فضای مناسب خودشان نگهداری کنید.

بسته به اینکه پنجره‌های منزل شما شمالی، جنوبی، شرقی و یا غربی باشد، گیاهان مناسب و سازگار با میزان نور هر جهت وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. با این مطلب از مجله  آچاره همراه باشید تا با گیاهان مناسب برای پنجره‌های هر 4 جهت جغرافیایی، مثلا گیاهان مناسب پنجره شمالی آشنا شوید.

گیاهان مناسب پنجره شمالی

گیاهان مناسب پنجره شمالی

1. فیلودندرون

گیاه فیلودندرون (Philodendron) یا برگ قلبی، از گیاهان مناسب پنجره شمالی است. این گیاه در شرایط نوری مناسب رشد زیادی داشته و ارتفاع آن می‌تواند تا یک متر و نیم برسد. این گیاه باید روزانه 3 الی 4 ساعت نور غیر مستقیم دریافت کند و به همین علت کنار پنجره‌های شمالی مکان مناسبی برای نگهداری این گیاه است.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

2. سیکلامن جزو گیاهان مناسب پنجره شمالی

گیاه سیکلامن (Cyclamen) یا نگونسار از دیگر گیاهان مناسب پنجره شمالی است که حساسیت زیادی نسبت به دما دارد. فصل رشد این گیاه زمستان است و در این فصل گل‌های سفید و صورتی آن شکوفا می‌شوند. این گیاه نهایتا می‌تواند تا 20 سانتی‌متر ارتفاع پیدا کرده و رشد کند. از اواسط بهار تا پایان تابستان زمان خفتگی گیاه است و در صورت نگهداری مناسب گیاه می‌تواند از اواسط پاییز شروع به گلدهی کند.

گیاهان مناسب پنجره شمالی

3. برگ عبایی جزو گیاهان مناسب پنجره شمالی

گیاه برگ عبایی (Aspidistra elatior)، در شرایط نوری کم رشد مناسبی دارد و برای قرارگیری کنار پنجره‌های شمالی بسیار مناسب است. این گیاه برگ‌های بیضی شکل و بلندی دارد. زمان گلدهی این گیاه فصل زمستان است و در این فصل گل‌های کوچک بنفشی روی آن رشد می‌کنند. ارتفاع گیاه برگ عبایی می‌تواند تا 60 سانتی‌متر برسد.

گیاهان مناسب پنجره شمالی

4. سرخس برگ شمشیری

گیاه سرخش برگ شمشیری (Sword Fern) مناسب آپارتمان و فضاهای کم نور است. این گیاه ظاهر جذاب و متفاوتی داشته و به دلیل نوع رشدش به فضای زیادی نیاز دارد. سرخس برگ شمشیری می‌تواند از نظر ارتفاع تا 1 متر و 20 سانت و از عرض تا 15 سانتی‌متر رشد کند.

گیاهان مناسب پنجره جنوبی

1. گیاه پول چینی

گیاه پول چینی (money plant) به ساده بودن شرایط نگهداری‌اش معروف است و ظاهر بسیار جذابی دارد. این گیاه به نور زیاد و غیر مستقیم نیاز داشته و مناسب قرارگیری در کنار پنجره‌های جنوبی است. دمای مناسب رشد این گیاه بین 15 تا 23 درجه سانتی گراد بوده و ارتفاع آن می‌تواند در شرایط مناسب به 30 سانتی‌متر یا بیشتر برسد.

گیاه پول چینی

2. پرنده بهشتی

گیاه پرنده بهشتی یا استرلیتزیا (Strelitzia nicolai) از گیاهان مناسب پنجره جنوبی است و به نور زیاد اما غیر مستقیم نیاز دارد. بهترین دما برای رشد این گیاه بین 18 تا 21 درجه است. این گیاه رشد زیادی داشته و می‌تواند در شرایط مناسب به ارتفاع 1 و نیم متر برسد، اما رسیدن آن به این ارتفاع حدودا 10 سال زمان می‌برد.

گیاهان مناسب پنجره جنوبی

3. گیاه سروپژیا وودی

گیاه سروپژیا وودی (Ceropegia Woodii) یا رشته قلبی از گیاهان خاص و بسیار جذابی است که مناسب قرارگیری در کنار پنجره‌ جنوبی است. دمای 25 تا 30 درجه برای رشد این گیاه ایده‌آل است. رشته‌های این گیاه می‌توانند تا 1 متر رشد کنند و به همین دلیل بهتر است گلدان این گیاه را به صورت آویزان در خانه قرار بدهید.

 

گیاه سروپژیا وودی

4. لیندا

گیاه لیندا یا نخل دم اسبی (Ponytail palm) بومی مکزیک است و برخلاف اسمش از گونه نخل‌ها به شمار نمی‌آید. این گیاه برای رشد بهتر نیاز به نور زیاد و غیر مستقیم دارد و از گیاهان مناسب پنجره جنوبی محسوب می‌شود. ارتفاع برگ‌های گیاه لیندا می‌تواند تا 1 متر و 80 سانتی‌متر برسد و دمای ایده‌آل برای رشد آن 15 تا 25 درجه است.

گیاه لیندا

5. کراسولا

گیاه کراسولا (Crassula ovata) یا گیاه یشم از دیگر گیاهان مناسب پنجره جنوبی است. نگهداری از کراسولا بسیار راحت است و کافی است در کنار نور زیاد و غیر مستقیم آفتاب، هر دو هفته یک بار آب کافی به آن بدهید تا به خوبی رشد کند. این گیاه باید روزانه حداقل 4 ساعت در معرض نور آفتاب قرار داشته باشد. رشد کراسولا زیاد بوده و ارتفاع برگ‌های آن می‌تواند تا 1 متر و 80 سانت برسد.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

گیاهان مناسب پنجره شرقی

1. گل صلح

گیاه گل صلح (Peace Lily) یا گل چمچه‌ای از گیاهان مناسب پنجره شرقی است. این گیاه برای رشد بهتر به محیط خنک و سایه‌دار نیاز دارد و به همین دلیل پنجره شرقی مکان مناسبی برای قرارگیری گلدان گل صلح است. نگهداری از این گیاه آپارتمانی راحت است و با گل‌های سفید رنگش جلوه فضا را دوچندان می‌کند. ارتفاع گل صلح تا 60 سانتی‌متر می‌رسد.

گل صلح

2. گیاه کالاتیا

گیاه کالاتیا (Calathea) از گیاهان بومی مناطق گرمسیری و گزینه مناسبی برای قرارگیری کنار پنجره شرقی محسوب می‌شود. کالاتیا گونه‌های مختلفی دارد و تقریبا هیچکدام برای حیوانات خانگی ضرری ندارند. کالاتیا برای رشد بهتر به نور زیادی نیاز دارد، اما در صورتی که متوجه خمیده شدن برگ‌های به سمت داخل شدید به این معنی است که گیاه بیش از حد نور دریافت کرده است.

گیاه کالاتیا

3. کروتون

گیاه کروتون (Croton) از دیگر گیاهان مناسب پنجره شرقی است و  در دسته گیاهانی که به نور زیادی نیاز دارند قرار می‌گیرد. کروتون نسبت به تغییر مکان حساسیت زیادی دارد و جابجا کردن آن باعث ریزش برگ‌های گیاه می‌شود. این گیاه به آب زیادی نیاز ندارد و در هر بار آبیاری باید خاک آن را کمی مرطوب کنید. دمای ایده‌آل برای رشد گیاه کروتون 26 درجه است.

گیاه کروتون

4. فیتونیا

گیاه فیتونیا (Nerve Plant) یا برگ نعنایی از گیاهان مناسب پنجره شرقی است. بهترین دما برای رشد فیتونیا دمای کمتر از 10 درجه است. ارتفاع فیتونیا می‌تواند تا 15 سانتی‌متر برسد. بهترین زمان آبیاری گیاه هر 5 روز یکبار است و خاک آن باید همیشه کمی رطوبت داشته باشد.

5. گیاه مارانتا

گیاه مارانتا یا گیاه دعا (Prayer Plant)، بومی مناطق گرمسیری آمریکای مرکزی است و طول برگ‌های آن می‌تواند به 15 سانتی‌متر برسد. مارانتا به نور زیاد و غیر مستقیم نیاز داشته و هر زمان که خاک گیاه خشک شده بود باید اقدام به آبیاری آن کنید. از آنجایی که این گیاه در محیط‌های مرطوب رشد بهتری دارد می‌توانید با استفاده از بخور محیط خانه را برای رشد آن مساعد تر کنید.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

گیاهان مناسب پنجره غربی

1. ساکولنت غوره‌ای

ساکولنت غوره‌ای (Curio rowleyanus) از گیاهان مناسب پنجره غربی است و روزانه به 6 تا 8 ساعت نوردهی نیاز دارد. قرار گرفتن در کنار پنجره غربی در فصل زمستان برای این گیاه مناسب است، اما در فصل تابستان نور و حرارت دریافتی ممکن است برای آن زیاد باشد. این گیاه به یک بار در هفته آبیاری نیاز دارد.

ساکولنت غوره‌ای

2. سانسوریا

با وجود اینکه گیاه سانسوریا (Snake Plant) می‌تواند در شرایط نوری کم به خوبی رشد کند، بهتر است که در معرض نور زیاد قرار داشته باشد. از این جهت نزدیکی پنجره غربی مکان مناسبی برای قرار دادن سانسوریا است. آبیاری سانسوریا بهتر است هر چند روز یکبار و زمانی که خاک آن کاملا خشک شده باشد انجام شود.

3. یوکا

گیاه یوکا (Yucca) یا زنگوله‌ای گزینه مناسبی برای قرارگیری کنار پنجره غربی است. گل‌های سفید و صورتی این گیاه در اواسط تابستان تا اوایل پاییز شکل می‌گیرند. این گیاه در شرایط مناسب می‌تواند تا ارتفاع 4 متر رشد کند و به آبیاری زیاد و منظم نیاز دارد.

گیاه یوکا

4. فیکوس لیراتا

گیاه فیکوس لیراتا (Ficus lyrata) یا انجیر ربابی، بومی غرب آفریقا بوده و از گیاهان مناسب برای قرارگیری در کنار پنجره غربی است. این گیاه به نور زیاد و خاکی با زهکشی بالا نیاز دارد. ارتفاع این گیاه در شرایط طبیعی و مناسب می‌تواند به 15 متر برسد، اما معمولا در فضای آپارتمانی چنین رشدی ندارد.

اگر در خانه خود گلخانه دارید حتما با دردسرهای تمیز کردن گیاهان آپارتمانی و تمیز کردن گلخانه آشنا هستید. تمیز کردن گلخانه و پاک کردن منظم برگ گیاهان، تاثیر زیادی بر شادابی آنها دارد. شما می توانید برای تمیز کردن گلخانه خود از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید.

برای اطلاع از قیمت سفارش خود را به‌رایگان ثبت کنید.

3/5 - (2 امتیاز)

10 دیدگاه

  1. سلام ببخشید من تو واحدم از اول صبح تا دو سه ساعت بعد از ظهر نور خوبی دارم البته آفتاب مستقیم نیست.فکر میکنم پنجره شرقی باشه به نظرتون کراسولا و سانسوریا تو این شرایط رشد خوبی دارن؟چه گیاهی مناسب واحد من هست؟

    1. با سلام، با توجه به شرایطی که تشریح کردین منزل شما محل مناسبی برای نگهداری این دو گیاه است. البته سانسوریا گزینه مناسب‌تری است چون کراسولا نور مستقیم و بیشتری نیاز داد.

      1. سلام وقت بخیر
        در سالن ما در بالکن که روبرو گیاهانم هست غرب
        و پنجره که کنار گیاهانم هست شمال غربی هست…روبرو گیاهانم سمت چپش پنجره جنوبی با فاصله ۵ متری هست که کاملا با پرده پوشانده شده
        اما پنجره شمال غرب پرده حریر
        و بالکن غرب بدون پرده میباشد
        به نظر شما نور این محیط برای گیاهانم کافیست؟یا پنجره جنوبیو باز کنم؟

        1. سلام. بستگی به انتخاب گیاهتون دارد. گیاهان پرنور برای این محیط پیشنهاد نمی‌شود.

    2. سلام و عرض ادب آیا پتوس ابلق و مرمری میتونن در نور پنجره شمالی رشد کنند؟یا مثلا اسکاندیس ابلق؟

      1. سلام . خسته نباشید .ما تنها نوری ک ب سالن میخوره نور پنجره آشپزخونه س ک اپن و سالنو روشن میکنه . البته پنجره بزرگه .‌من گلامو تو آشپزخونه گذاشتم
        میخوام ببینم برا سالن میشه چه گلی تهیه کرد .‌نسبت ب روشنایی خونه . ممنون

        1. درود بر شما، بايد سراغ گل و گياهانی بروید كه كمتر نور نياز دارند و اصطلاحا به آنها گیاه آپارتمانی می‌گویند. برای مثال سانسوريا، زاموفيليا، برگ انجيری سرخس و سرخس پر سياوشون. اگر میخواهید گياه گل بدهد اسپاتی فيلوم نیز گزینه خوبی است.
          در نظر داشته باشید همه اين گياهان نور كمی نیاز دارند اما میزان آبياری آنها مهم است.

  2. سلام و عرض ادب.آیا پتوس ابلق و مرمری و یا اسکاندیس ابلق میتونن توی نور پنجره شمالی رشد داشته باشن؟

  3. سلام شما کود نیتروژن بالا را تایید می کنید ؟
    چه برای گل های اپارتمانی
    چه درختان و درختچه های فضای باز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید