تعمیر اجاق گاز تعمیر گاز

داغ شدن ولوم اجاق گاز به چه دلیل است و نحوه رفع آن

لوازم خانگیاجاق گاز و فر

داغ شدن ولوم اجاق گاز یکی از مشکلاتی است که ممکن است در طول آشپزی با آن روبرو شوید. خرابی این دکمه‌ها که می‌تواند به برق‌دار شدن و جرقه زدن‌های ناگهانی منجر شود می‌تواند نگران کننده باشد. حل این مشکل از اهمیت زیادی برخوردار است و نباید از آن‌ غافل شد. دلایل مختلفی را می‌توان عامل داغ شدن بیش از حد ولوم اجاق گاز دانست. آگاهی از این دلایل و ارائه راه‌حل‌های مناسب به افزایش طول عمر و عملکرد بهینه اجاق گاز ما کمک می‌کند. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا با دلایل داغ شدن دکمه‌های ولوم اجاق گاز و تعمیر این دکمه‌ها بیشتر آشنا شوید.  

علت داغ شدن ولوم اجاق گاز 

اگر به خاطر داغ شدن ولوم اجاق گاز نمی‌توانید عملکردهای فر یا دمای پخت را کنترل کنید نیازی به نگرانی نیست زیرا حل این مشکل بسیار آسان است. طبیعی است که به مرور زمان و با گذشت ساعات زیادی از روشن بودن گاز، دستگیره‌های ولوم اجاق گاز داغ شوند. با این حال اگر متوجه شدید که ولوم کنترل اجاق گاز شما داغ شده و امکان استفاده از آن‌ها را ندارید ممکن است نقص دیگری در میان باشد که باید شناسایی و اصلاح شود. 

داغ شدن دستگیره‌های اجاق گاز می‌تواند تأثیر منفی روی عملکرد پخت و پز داشته باشد چون تنظیم دمای گاز و فر مشکل می‌شود. در صورتی که کودک خردسالی در خانه باشد این دستگیره‌های داغ می‌توانند خطری بزرگ برای او محسوب شوند. 

داغ شدن ولوم اجاق گاز

1. درزگیر درب اجاق گاز 

با گذشت زمان ممکن است درزگیر درب از بین برود یا آسیب ببیند و زمانی که این اتفاق میفتد گرما خارج می‌شود که می‌تواند منجر به داغ شدن ولوم اجاق گاز و دستگیره‌های کنترل آن شود. برای تشخیص معیوب بودن درزگیر، می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید تا مطمئن شوید که آیا نیاز به تعویض دارد یا خیر. 

  • علائم آسیب به درزگیر را بررسی کنید. معیوب شدن درزگیر حفظ هوای گرم در داخل فر شما را مختل می‌کند و خروج حرارت باعث داغ شدن ولوم اجاق گاز شما می‌شود 
  • هم‌زمان با روشن بودن فر اطراف درب آن را بررسی کنید. اگر احساس کردید هوای گرم به بیرون می‌وزد به دنبال شکافی در درزگیر درب آن باشید. 

بیشتر بخوانید : آموزش تعمیر ترموکوپل اجاق گاز

اگر این بررسی‌های ساده را انجام دادید و متوجه شدید که درزگیر درب گاز شما نیاز به تعویض دارد می‌توانید درزگیر جدیدی را مناسب اجاق گاز خود خریداری کرده و برای نصب آن از متخصصان حرفه‌ای اجاق گاز کمک بگیرید. رعایت نکات ایمنی را جدی بگیرید. لطفاً قبل از شروع هر تعمیری مطمئن شوید که گاز خود را خاموش کرده‌اید و آن را از برق کشیده‌اید. 

تعمیر اجاق گاز
تعمیر گاز

2. لولای درب فر اجاق گاز

یکی دیگر از دلایلی که به نظر می‌رسد باعث داغ شدن ولوم اجاق گاز شما می‌شود معیوب بودن لولای درب فر اجاق گاز شما است. اگر هر یک از لولاها معیوب شده باشد درب به درستی بسته نمی‌شود و این باعث می‌شود که هوای گرم خارج شده و به دستگیره اجاق گاز شما آسیب برساند. ایده آل است که این لولاها را در اسرع وقت تعویض کنید تا مطمئن شوید که می‌توانید بدون از دست رفتن گرما و آسیب رساندن به دستگیره‌های گاز به پخت ایمن غذاهای خوشمزه ادامه دهید. 

3. فن خنک‌کننده 

یکی دیگر از قسمت‌هایی که در برخی مدل‌ها می‌تواند باعث گرم شدن ولوم اجاق گاز شما شود، فن خنک‌کننده است. فن خنک‌کننده زمانی که موتور و المنت اصلی اجاق گاز داغ می‌شود، شروع به کار می‌کند. این فن هوا را برای خنک کردن کنترل‌ها به جریان انداخته و به حذف گرمای اضافی از اجاق گاز شما کمک می‌کند. اگر در حین پختن غذا این فن دچار مشکل شود هوای گرمی که هنگام باز شدن در خارج می‌شود می‌تواند باعث آب شدن دستگیره‌ها شود. 

اگر متوجه شدید که فن اجاق گاز شما دچار نقص شده باید برای تعویض آن اقدام کنید. قبل از هر کاری باید این قطعه را از لوازم یدکی اجاق گاز تهیه کنید و با خدمات پس از فروش آن تماس بگیرید. اگر خودتان در این زمینه سررشته دارید می‌توانید به راحتی فن اجاق گاز خود را تعویض و تعمیر کنید.  

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید اجاق گاز

4. نامرغوب بودن کیفیت دکمه‌های ولوم 

داغ شدن ولوم اجاق گاز می‌تواند به دلیل جنس بی‌کیفیت دستگیره‌ها باشد. اگر بعد از بررسی مراحل بالا به این نتیجه رسیدید که در ساخت اجاق گاز شما دکمه‌های ولوم مرغوبی استفاده نشده بهتر است به فکر تعویض آن‌ها باشید. برای این کار کافی است با نمایندگی خدمات پس از فروش اجاق گاز خود تماس بگیرید و برای خرید ولوم مناسب مدل گاز خود با آن‌ها مشورت کنید.  

 5. تنظیم نادرست شعله‌ها  

گاهی این خود مصرف کننده است که باعث داغ شدن ولوم اجاق گاز می‌شود. هنگام تنظیم شعله اجاق گاز سعی کنید همیشه شعله گاز و فر را در دمایی متوسط تنظیم کنید چون افزایش دما و حرارت می‌تواند باعث داغ شدن دکمه‌های اجاق گاز شما شود.  

داغ شدن ولوم اجاق گاز

6. طراحی نادرست اجاق گاز  

گاهی اوقات به دلیل نادرست بودن طرح اجاق گاز ولوم آن بعد از مدتی روشن بودن شعله‌ها به سرعت داغ می‌شود. این مشکل بیشتر در اجاق گازهای صفحه‌ای رومیزی دیده می‌شود و رعایت نکردن فاصله استاندارد بین ولوم و شعله‌ها می‌تواند بزرگ‌ترین علت سفت شدن ولوم گاز صفحه‌ای باشد. برای حل این مشکل به عنوان اقدامی برای تعمیر ولوم اجاق گاز می‌توانید از پلیت نسوز روی دستگیره‌ها استفاده کنید. 

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر اجاق گاز و فر! 

با توجه به طراحی نامناسب گاز صفحه‌ای که در منزل دارید داغ شدن ولوم اجاق گاز امری اجتناب‌ناپذیر است و چاره‌ای جز مدارا کردن با این مشکل ندارید. البته می‌توانید با تنظیم شعله‌ها در حدی متوسط مانع از داغ شدن دستگیره‌ها شوید.  

بیشتر بخوانید : نحوه تنظیم شعله اجاق گاز

تمیز کردن ولوم اجاق گاز  

تمیز کردن ولوم اجاق گاز بسیار ساده و سریع است اما معمولاً نادیده گرفته می‌شود. دستگیره‌های اجاق گاز از جمله وسایل آشپزخانه هستند که به راحتی چسبناک و زبر می‌شوند اما تمیز کردن آن‌ها کاری ساده است. اگر آشپز ماهری باشید که هر روز و شب در حال پخ و پز هستید دستگیره‌های فر اجاق گاز شما خیلی زود کثیف می‌شوند. خوشبختانه، با مقداری سرکه و فقط 5 دقیقه صرف زمان، می‌توانید دستگیره‌های فر را دوباره درخشان و تمیز کنید. 

عیب‌یابی و تعمیرات اجاق گاز و فر با تیم آچاره

وسایل مورد نیاز:

  1. 3 فنجان سرکه 
  2. کاسه بزرگ که تمام دستگیره‌های فر را در خود جای دهد 
  3. بطری اسپری پر از 1 قسمت سرکه، 1 قسمت آب و چند قطره اسانس درخت چای، اکالیپتوس، لیمو یا اسطوخودوس  

داغ شدن ولوم اجاق گاز

نحوه تمیز کردن دستگیره‌های اجاق گاز 

  1. دستگیره‌ها را از جای خود خارج کنید. اکثر مدل‌های اجاق گاز دارای دستگیره‌هایی هستند که به راحتی جدا می‌شوند و آن‌ها را در ظرفی پر از سرکه سفید به مدت 5 دقیقه خیس کنید. 
  2. مخلوط سرکه و آب یا سرکه ساده را روی اجاق گاز خود جایی که دستگیره‌ها قبلاً قرار داشتند اسپری کنید و بگذارید حدود 30 ثانیه تا 1 دقیقه بماند. 
  3. با استفاده از یک اسفنج یا پارچه میکروفیبر، لکه‌های باقی مانده را پاک کنید 
  4. دستگیره‌ها را در زیر آب با مقداری مایع ظرف‌شویی بشویید. سپس بگذارید کاملاً در هوا خشک شوند قبل از اینکه دوباره آن‌ها را در جای خودشان قرار دهید. 

بیشتر بخوانید : تعویض جرقه زن اجاق گاز

داغ شدن ولوم اجاق گاز

جمع‌بندی 

در این مقاله با دلایل داغ شدن ولوم اجاق گاز آشنا شدیم. دیدیم که معیوب شدن درزگیر درب فر یا بی‌کیفیت بودن جنس ولوم اجاق گاز از جمله دلایل داغ شدن دستگیره‌های آن هستند. علاوه بر مشکلاتی که درباره داغ شدن این دستگیره‌ها ذکر کردیم ممکن است متوجه عیوب دیگری در ولوم گاز شویم که ضرورت تعمیر ولوم اجاق گاز را بیشتر می‌کند. از جمله این مشکلات می‌توانیم به برق‌دار بودن و جرقه زدن دستگیره‌های ولوم اجاق گاز اشاره کنیم.

این مشکلات احتمالاً به خرابی اتصالات برق سیم‌های فندک اجاق گاز یا ترانس اجاق گاز مرتبط هستند که برای رفع آن‌ها بهتر است با نمایندگی اجاق گاز خود تماس بگیرید همچنین شما می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات نیز مطرح نمایید تا متخصصین ماهر آچاره در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آن‌ها پاسخ دهند. 

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر اجاق گاز

درخواست تعمیر اجاق گاز رومیزی و فردار!

 

کلیک کنید