تعمیر تلویزیون در محل تعمیر تلویزیون در محل

10 علت سیاه شدن تصویر تلویزیون!

تلویزیونلوازم خانگی

از زمانی که تلویزیون اختراع شد تا به امروز که اغلب ما از این جعبه جادویی خاطرات تلخ و شیرین زیادی را در ذهن خود حک کرده‌ایم، سال‌های زیادی گذشته است. در طی سال‌های اخیر همگام با توسعه و پیشرفت لوازم هوشمند، تلویزیون نیز دچار تحولات زیادی شد اما مشکل سیاه شدن تصویر تلویزیون کماکان قابل مشاهده است.

امروزه تلویزیون‌ها علاوه‌بر وضوح و کیفیت تصویر هرچه بیشتر آپشن‌ها و امکاناتی نظیر اتصال کابل USB، وب‌گردی، قابلیت اتصال به گوشی هوشمند و غیره را به علاقه‌مندان دنیای مدرن و هوشمند ارائه می‌دهند؛ اما این وسیله صوتی تصویری نیز همانند دیگر وسایل هوشمند ممکن است در اثر دلایل مختلف با اختلالاتی مواجه شود.

در این مقاله در مورد علت سیاه شدن تصویر تلویزیون اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

نکات کلیدی

  • نفوذ خاک و شکستن پیکسل از جمله رایج ترین دلایل سیاه شدن تصویر تلویزیون است.
  • در برخی موارد بررسی نرم‌افزاری تلویزیون می‌تواند اختلال سیاه شدن تصویر تلویزیون را رفع کند.
  • سوختن لامپ تصویر یک علت سیاه شدن تصویر تلویزیون قدیمی برشمرده می‌شود.

دلایل سیاه شدن تصویر تلویزیون

متأسفانه در برخی از موارد دیده‌شده که تلویزیون در حین نمایش فیلم‌ها، کارتون‌ها و سریال‌های موردعلاقه خانواده، به‌صورت کامل یا نیمی از آن سیاه شده است.

این پدیده همچنین در مانیتورهای کامپیوتر نیز امری رایج محسوب می‌شود که نباید از آن غافل شد؛ چراکه عدم توجه به این موضوع می‌تواند شما را متحمل پرداخت هزینه‌ای بالا کند.

در این بخش در مورد سیاه شدن صفحه تلویزیون جدید و علت سیاه شدن تصویر تلویزیون قدیمی اطلاعات کاملی را در اختیارتان قرار داده‌ایم.

سیاه شدن تصویر تلویزیون

وجود مشکل در اتصال کابل‌ها

آنچه که باید قبل از هر اقدامی در هنگام مواجه با پدیده سیاه شدن تلویزیون باید به آن توجه کرد، مشکلات اتصال کابل است. با بررسی جعبه کابل می‌توان از پرداخت هزینه تعمیر سیاه شدن صفحه تلویزیون جلوگیری کرد.

چراکه هرگونه شل‌شدگی یا درآمدن کابل‌های تلویزیون می‌تواند دلیلی بر سیاهی تصویر آن باشد. در چنین شرایطی خاموش کردن تلویزیون و اتصال صحیح کابل‌ها می‌تواند تلویزیون را به حال اولیه بازگرداند.
تعمیر تلویزیون در محل
تعمیر تلویزیون در محل

اختلال در اتصالات دستگاه‌های ورودی

گاه عدم اتصال دستگاه‌های ورودی اعم از رم، کیس، فلش و غیره می‌تواند دلیلی بر سیاهی صفحه تلویزیون باشد. در چنین شرایطی باید پس از بررسی کامل، کابل‌های مربوطه را تعویض کرد.

معمولا اختلال در اتصالات دستگاه‌های ورودی علت سیاه شدن صفحه تلویزیون مارشال و دیگر برندهای تلویزیون محسوب می‌شود. فراموش نکنید عدم توجه به این موضوع در درازمدت علاوه‌بر تخریب تلویزیون، دستگاه‌های ورودی را نیز تحت‌شعاع قرار می‌دهد.

خرابی صفحه تلویزیون

اختلال در برد منبع تغذیه خراب

یکی از رایج ترین دلایل سیاه شدن تصویر تلویزیون که نباید از آن غافل شد، منبع تغذیه آسیب‌دیده یا سوخته است. برای بررسی این موضوع یک دستگاه مولتی‌متر دیجیتال می تواند چاره کار باشد.

مولتی‌متر ابزاری برای اندازه‌گیری جریان، ولتاژ و مقاومت دستگاه‌های الکترونیکی است. با بررسی ولتاژ از طریق مولتی‌متر می‌توان تعیین کرد که برد منبع تغذیه در چه وضعیتی است.

در انتهای این بخش باید بگوییم که برای تعمیر برد تغذیه تلویزیون، در وهله اول حتما سیم برد منبع تغذیه را از نظر آسیب‌هایی مانند بریدگی یا خراشیدگی بررسی کنید.

سوختن لامپ تصویر تلویزیون

سوختن لامپ تصویر معمولا علت سیاه شدن تصویر تلویزیون قدیمی و قطع و وصل شدن تصویر تلویزیون برشمرده می‌شود. براساس نظر کارشناسان نوسانات برقی، شوک الکتریکی، رطوبت و ضربه دلیلی بر پایان طول عمر لامپ تصویر تلویزیون های قدیمی است.

در اغلب مواقع همزمان با سوختن یا نیم‌سوز شدن لامپ تصویر، انحرافات افقی و عمودی و تیرگی‌هایی در سطح صفحه‌نمایش پدید می آید که این علائم معمولا تا چند هفته ادامه‌ دارند.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر تلویزیون!

جالب است بدانید که در صورت عدم پیگیری این موضوع پس از چند هفته، می‌توان شاهد سیاه شدن کامل صفحه‌نمایش بود. از آنجایی‌ که لامپ تصویر تلویزیون‌ها و مانیتورهای قدیمی معمولا سخت و گران یافت می‌شود، خرید یک تلویزیون نو در چنین شرایطی پیشنهاد بهتر و مقرون‌به‌صرفه‌تری محسوب می‌شود.

سیاه شدن صفحه تلویزیون

تجمع گردوغبار و رطوبت

تجمع گردوغبار و مواد خارجی روی صفحه‌نمایش می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در عملکرد نمایشگر شود. همچنین تمیز کردن صفحه تلویزیون با پارچه مرطوب نیز می‌تواند علت سیاه شدن تصویر تلویزیون ال جی و دیگر برندهای معتبر تلویزیون باشد.

چراکه نفوذ آب یا گردوغبار به تلویزیون می‌تواند سبب بروز اختلال در پنل تلویزیون و برد آن شود. برای پیشگیری از این اختلال، تمیز کردن منظم و اصولی صفحه تلویزیون راهکار قطعی جلوگیری از بروز اختلال در عملکرد تلویزیون‌های جدید است.

شکستن پیکسل

براساس فرهنگ لغت Merriam-Webster، یک پیکسل عبارت است از: «یکی از نقاط ریز که نمایش تصویر را در حافظه رایانه تشکیل می‌دهد.»

یک پیکسل مرده یا سوخته نمی‌تواند به‌خوبی مناظر و برنامه‌های تلویزیون را به تصویر بکشد. یکی از عوامل سیاه شدن صفحه تلویزیون نقص یا شکستی پیکسل تلویزیون است.

متأسفانه در چنین مواردی باید پنل تلویزیون به‌طور کامل تعویض شود اما با توجه به قیمت بالای پنل و نصب دشوار آن خرید یک تلویزیون نو پیشنهاد بهتری است.

سیاه شدن نصف صفحه تلویزیون

نقص ساخت

اگر تلویزیون در کارخانه به‌درستی مونتاژ نشده باشد، می‌تواند ماتریس نمایشگر را تحت‌تاثیر قرار دهد.

اگر پس از خرید تلویزیون متوجه این موضوع شدید، حتما در اولین فرصت تلویزیون گارانتی‌شده را به مرکز خرید تحویل دهید؛ چراکه تلویزیون‌هایی با نقص ساخت و مونتاژ طول عمر کوتاه‌تری دارند.

درجه حرارت بالا

حرارت بالا و داغ شدن تلویزیون می تواند یکی از دلایل سیاه شدن تصویر تلویزیون باشد. گرمای بالا در درازمدت موجب خرابی LED یا لایه لایه شدن ماتریس آن شود.

به همین دلیل بهتر است از گذاشتن تلویزیون در محیط‌های گرم و نزدیک به اجاق خوراک‌پزی اجتناب کرد؛ زیرا خطر سیاه شدن صفحه تلویزیون در درازمدت وجود دارد.

آسیب بلانت یا مکانیکی

حمل تلویزیون از اهمیت بالایی برخوردار است. هرگونه ضربه یا آسیب فیزیکی می‌تواند یک تلویزیون نو را با اختلال مواجه کند. همچنین ضربه توپ یا هر شی سفت دیگری می‌تواند دلیلی بر سیاه شدن تصویر تلویزیون باشد.

از این‌رو پیشنهاد آچاره این است که تلویزیون را بااحتیاط حمل کنید تا از خطرات احتمالی پس‌ از آن جلوگیری شود. همچنین خرید گلس مخصوص تلویزیون نیز می‌تواند آن را تا حدودی از ضربه‌های نه‌چندان محکم در امان نگه دارد.

نصب و تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم آچاره

نصب اشتباه

هرگونه اشتباه در نصب تلویزیون می‌تواند دلیلی بر اختلال در عملکرد آن باشد. اگر وزن تلویزیون در هنگام نصب به‌طور مساوی توزیع نشود، یک قسمت تلویزیون وزن بیشتری را متحمل می‌شود.

این عارضه می‌تواند در درازمدت سبب شکستگی پیکسل و تاری صفحه‌نمایش شود. همچنین محل قرارگیری تلویزیون نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه تابش مستقیم نور خورشید نیز می‌تواند موجب اختلال در روند کار تلویزیون شود.

سیاه شدن صفحه تلویزیون

سیاه شدن نصفه صفحه تلویزیون

هرگونه خط، تیرگی جزئی یا سیاه شدن نصفه صفحه تلویزیون همواره زنگ خطری برای اختلال در عملکرد تلویزیون محسوب می‌شود. از این‌رو بهتر است در اولین فرصت عملکرد پنل، برد اصلی و منبع تغذیه تلویزیون بررسی شود.

البته فراموش نکنید که گاها اختلالات و تنظیمات نرم‌افزاری تلویزیون می‌تواند دلیلی بر سیاه شدن نصفه تلویزیون شود. در چنین مواردی مشورت با تعمیرکار می‌تواند کمک بزرگی به افراد کند.

هزینه تعمیر سیاه شدن صفحه تلویزیون

هزینه تعمیر تلویزیون می‌تواند وابسته به برند تلویزیون یا میزان اختلال متفاوت باشد.

به‌عنوان مثال همان‌طور که علت سیاه شدن تصویر تلویزیون قدیمی با تلویزیون های نسل جدید متفاوت است، هزینه انواع تلویزیون نیز متفاوت است و برای آن نمی‌توان هزینه مشخصی بیان کرد.

اما به‌طور میانگین هزینه تعمیر سیاه شدن تصویر تلویزیون بین 3 تا 5 میلیون تومان تخمین زده می‌شود و این هزینه می‌تواند در صورت تعویض قطعه افزایش یابد.

سیاه شدن تصویر تلویزیون

تعمیر تلویزیون‌های قدیمی و جدید

گاهی برای تعمیر صفحه تلویزیون به حضور تعمیرکار یا مراجعه به کارشناس نیاز نیست؛ بلکه گاهی می‌توان با کمی توجه و کنجکاوی علت سیاه شدن صفحه تلویزیون را یافت و دست به کار شد تا با کمترین هزینه تلویزیون به حالت اولیه بازگرداند. در ادامه این بخش با آچاره همراه باشید.

اتصال کابل را بررسی کنید.

در وهله اول بهتر است اطمینان حاصل کنید که تلویزیون و منابع خارجی شما به‌درستی وصل شده‌اند. این بسیار مهم است که بدانید که کابل‌های کواکس (هم‌محور) و HDMI به‌درستی متصل شده‌اند. برای این کار کافی‌ست پشت تلویزیون را با دقت بررسی کنید.

بررسی حالت ذخیره انرژی/حالت تایمر خواب

در اغلب خانه‌ها تغییر وضعیت تلویزیون به کمک کنترل امری طبیعی و شایع است.

قبل از هر اقدامی در هنگام خاموش شدن یا سیاه شدن تصویر تلویزیون سامسونگ یا دیگر برندهای معتبر بهتر است، به قسمت تنظیمات رفته و بخش حالت ذخیره انرژی یا تایمر آن را بررسی نمایید.

فرآیند دقیق این موضوع وابسته به برند تلویزیون متنوع است اما در تلویزیون‌های برند سامسونگ می‌توانید مراحل ذیل را انجام دهید:

  • دکمه منو را فشار دهید.
  • System را انتخاب کنید.
  • روی Time کلیک کنید.
  • تایمر خواب را انتخاب کنید.
  • گزینه OFF را انتخاب کنید.

سیستم عامل تلویزیون را به‌روزرسانی کنید.

یکی از دلایل سیاه شدن تصویر تلویزیون می‌تواند مرتبط با بخش نرم‌افزاری آن باشد. در چنین شرایطی پیشنهاد می‌کنیم، دفترچه راهنمای تلویزیون را بررسی کنید.

گاه یک بروزرسانی ساده می‌تواند تلویزیون را از شرایط فعلی نجات دهد. به عنوان مثال اگر صاحب تلویزیون سامسونگ هستید و یا با پدیده سیاه شدن تلویزیون مواجه هستید مراحل ذیل را به ترتیب انجام دهید:

  • دکمه Menu را فشار دهید.
  • به تنظیمات بروید.
  • روی Support کلیک کنید.
  • بر روی Software Update کلیک کنید.
  • Update Now را انتخاب کنید.

ریست تلویزیون

گاه برای خاتمه دادن به این وضعیت بهتر است تلویزیون را ریست کنید. برای این کار کافی‌ست دکمه پاور کنترل را به مدت 30 ثانیه فشار دهید و پس از خاموش شدن تلویزیون آن را از پریز بکشید. مدتی صبر کنید و سپس تلویزیون را به پریز برق بزنید.

در برخی موارد نیز ممکن است، تنظیمات رنگ و حالت تلویزیون از طریق کنترل تغییر کرده باشد. در چنین شرایطی می‌توان با تغییر حالت تصویر به این اختلال خاتمه داد.

اگر با انجام تمامی مراحل فوق تغییری در تلویزیون ایجاد نشد، وقت آن است که برای تعمیر اساسی آن به فکر راه چاره باشید. در چنین شرایطی تماس با تعمیرکاران ماهر و باتجربه می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

(برای یادگیری نحوه ریست کردن تلویزیون سامسونگ، ریست کردن تلویزیون ال جی و ریست کردن تلویزیون دوو، کلیک کنید.)

خطاهای سیستمی در تلویزیون‌های LED هوشمند

چراغ‌ها و آلارم‌هایی که تلویزیون‌ها می‌دهند را جدی بگیرید. گاه یک کد یا چراغ چشمک‌زن و بعضا آلارمی خاص می‌تواند دلیلی بر آغاز اختلالات باشد. لیست زیر برخی از خطاهای تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ و ال‌جی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

  • 2 تا 8 چشمک قرمز نیاز به سرویس برای یک مشکل خاص
  • چشمک نارنجی روشن بودن تایمر خواب
  • چراغ چشمک‌زن نارنجی و کهربایی در تلویزیون سامسونگ بررسی کابل بین جعبه رسانه و نمایشگر
  • چراغ چشمک‌زن نارنجی در برندهای دیگر بروزرسانی نرم افزار تلویزیون
  • چراغ چشمک‌زن سبز معمولا طبیعی و مرتبط با خاموش و یا روشن شدن تلویزیون

جمع‌بندی

تلویزیون از جمله مهم‌ترین وسایل الکترونیکی آموزشی و سرگرم‌کننده محسوب می‌شود که نبود یا آسیب‌دیدگی آن به‌راحتی حس می‌شود. دلایل آسیب به تلویزیون ملقب به جعبه جادویی بی‌شمار است؛ اما دلیل سیاه شدن تصویر تلویزیون می‌تواند وابسته به نوع اختلال اعم از شکستگی پیکسل، سوختگی پیکسل، رطوبت و غیره متفاوت باشد.

در چنین شرایطی صحبت با کارشناس حرفه‌ای در این حوزه می‌تواند کمک بزرگی به افراد کند. بسیار خرسندیم که آچاره را به جهت آشنایی با دلایل سیاه شدن تلویزیون انتخاب کردید، حتما تجربیات خود را در زمینه آسیب‌دیدگی منبع تغذیه و شکستگی پیکسل تلویزیون و با ما به اشتراک بگذارید.

در نهایت فراموش نکنید که شما با استفاده از خدمات تخصصی آچاره می‌توانید روند تعمیر سیاه شدن تصویر تلویزیون را با خیال راحت و در زمانی کوتاه پشت سر بگذارید.

سوالات متداول

علت سیاه شدن تصویر تلویزیون چیست؟

تلویزیون‌ها می‌توانند وابسته به نوع و برند سازنده خود دلایل مختلفی برای آسیب‌دیدگی و اختلال داشته باشند.
علت سیاه شدن تلویزیون می‌تواند به دلیل آسیب‌دیدگی در اثر ضربه، شکستگی، حرارت یا حالت ذخیره انرژی و غیره باشد.

رایج ترین علت سیاه شدن صفحه تلویزیون چیست؟

دلایل مختلفی برای سیاه شدن صفحه تلویزیون وجود دارد؛ اما از جمله رایج‌ترین دلایل آن می‌توان به شکستگی پیکسل و نفوذ خاک به پنل تلویزیون اشاره کرد.

چگونه می‌توانیم از سیاه شدن تصویر تلویزیون جلوگیری کنیم؟

خرید یک تلویزیون از یک برند معتبر اولین گام برای پیشگیری از اختلالات بعدی است؛ اما حمل صحیح، تمیز کردن به‌موقع صفحه تلویزیون با پارچه مخصوص، عدم ضربه زدن و نفوذ رطوبت می‌تواند از سیاه شدن تصویر تلویزیون جلوگیری کند.

آیا ریست تلویزیون می‌تواند به حذف سیاهی تلویزیون کمک کند؟

بله. در برخی موارد این امکان وجود دارد. پیشنهاد آچاره در هنگام سیاه شدن تصویر تلویزیون ابتدا بررسی نرم‌افزاری تلویزیون است.
اگر پس از ریست تلویزیون و بررسی حالات، صفحه تلویزیون همچنان سیاه بود، با کارشناسان تعمیر تلویزیون در محل آچاره تماس بگیرید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات تعمیر تلویزیون در محل
تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید