تعمیر تلویزیون در محل تعمیر تلویزیون در محل

آموزش تعمیر برد تغذیه تلویزیون

تلویزیون

تعمیر برد تغذیه تلویزیون نیازمند عیب‌یابی و مشخص کردن منشا مشکل است. اغلب کاربران تصور می‌کنند زمانی‌ که در عملکرد برد تغذیه تلویزیون اشکالی ایجاد شد، این قطعه باید تعویض شود. اما اینطور نیست. در بیشتر مواقع می‌توان بدون صرف هزینه زیاد برای تعویض، برد تغذیه را تعمیر کرد. خرابی برد تغذیه می‌تواند به طور کلی کارکرد تلویزیون را مختل کند، به گونه‌ای که دستگاه تلویزیون دیگر قابل استفاده نباشد.

به همین دلیل لازم است در خصوص نشانه‌های خرابی و نحوه تعمیر آن اطلاعاتی کسب نماییم. تعمیر برد تغذیه تلویزیون تخصصی است و باید توسط یک تکنسین مجرب انجام شود. با مجله آچاره همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب نمایید.

وظیفه اصلی برد تغذیه چیست؟

برد تغذیه یا همان برد پاور در تمام دستگاه‌های الکترونیکی تعبیه می‌شود. وظیفه اصلی این برد، تامین دامنه مناسبی از برق به شکل جریان مستقیم، برای استفاده اجزای داخلی سیستم است. یعنی برد تغذیه مسئول تبدیل جریان متناوب برق شهری AC به جریان مستقیم برق DC است که مورد نیاز وسایل الکتریکی است.

به بیان ساده‌تر باید گفت که؛ میزان ولتاژ برق شهری 220 ولت است و به شکل جریان AC می باشد که این جریان برق برای استفاده اجزاء تشکیل‌دهنده سیستم‌های الکترونیکی مناسب نیست. بنابراین برد تغذیه با تبدیل جریان AC به DC ولتاژ مناسب برد آدرس، پنل و اجزاء سیستم‌های الکترونیکی را فراهم می‌کند. برای آشنایی بیشتر به تشریح جریان برقی AC و DC می‌پردازیم.

جریان متناوب برق AC

 منظور از جریان AC جریان متناوب برق است که با تغییر سطح ولتاژ، جریان برق نیز برعکس می‌شود. در واقع جریان برقی که از نیروگاه‌ها به خانه‌ها و مرکز شهر تحت عنوان برق شهری منتقل می‌شود، جریان AC است.

کاربرد و مزایای جریان برق AC

  1. این جریان برق، برای انتقال به راه‌ دور بسیار مناسب و آسان است.
  2. در ارسال برق ولتاژ AC که ولتاژ بالایی است، میزان هدررفت توان الکتریکی به حداقل می‌رسد.
  3. جریان AC برای راه‌اندازی موتورهای الکتریکی مانند موتور یخچال و ماشین لباسشویی مورد نیاز است. زیرا موتورهای الکتریکی، انرژی الکتریسته را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند. بنابراین برای روشن شدن و کارکرد این موتورها، جریان برق متناوب قوی AC لازم است.

انواع برق

مطلب پیشنهادی بک لایت تلویزیون

جریان مستقیم برق DC

جریان مستقیم برق DC یک بار الکتریکی مستقیم و یک طرفه است. این جریان برق معمولا از منابعی مانند برد تغذیه، دینام، باتری و منابع تامین کننده تولید می‌شود. در واقع یک مبدل مانند برد تغذیه دستگاه‌های الکتریکی، جریان برقAC  را دریافت نموده و تبدیل به جریان DC می‌کند.

تعمیر تلویزیون در محل تعمیر تلویزیون در محل

کاربرد و مزایای جریان برق DC:

  • این جریان برق، حرارت کمتری نسبت به جریان AC تولید می‌کند که برای دستگاه‌های الکتریکی مناسب‌تر است.
  • مصرف برق را کاهش داده و هزینه کمتری تحمیل می‌کند.

نشانه‌های خرابی برد پاور تلویزیون

برای تشخیص خرابی برد پاور یا همان برد تغذیه تلویزیون لازم است با نشانه‌های آن آشنا باشیم. این موضوع در تشخیص زودهنگام مشکل و اقدام به موقع تعمیر برد تغذیه تلویزیون موثر است.

  1. از کار افتادن کامل دستگاه تلویزیون. به‌گونه‌ای که با اتصال دستگاه به برق، حتی چراغ پاور هم روشن نشود.
  2. روشن و خاموش شدن چراغ پاور جلوی پنل تلویزیون.
  3. داغ کردن و خاموش شدن دستگاه تلویزیون درمدت کوتاهی بعد از روشن شدن.
  4. دیر روشن شدن دستگاه بعد از خاموشی چند ساعته.

با مشاهده موارد فوق برای جلوگیری از تخریب سایر قطعات، باید برای تعمیر برد تغذیه تلویزیون اقدام نمود.

مطلب پیشنهادی برد تیکان تلویزیون

نشانه‌های خرابی تلوزیون

علت خرابی برد پاور تلویزیون

برای تشخیص خرابی برد پاور تلویزیون باید علت‌های متفاوتی را بررسی کرد. این دلایل از نوسانات جریان برقی تا مشکلات سخت‌افزاری متغیر هستند. از جمله شایع ترین مواردی که منجر به خرابی و الزام تعمیر برد تغذیه تلویزیون می‌شود عبارتند از:

1. اتصال دائم دستگاه به برق

یکی از مواردی که می‌تواند برد تغذیه یک دستگاه الکترونیکی را دچار مشکل نماید، اتصال دائم دستگاه به برق است. این مورد باعث ایجاد حرارت الکتریکی در دستگاه می‌شود و در طولانی مدت به اجزاء تشکیل دهنده برد تغذیه آسیب می‌رساند. به این ترتیب به منظور تعمیر برد تغذیه تلویزیون باید قطعاتی که دچار سوختگی شدند تعویض شود.

اتصال دائم دستگاه به برق

2. نوسان شدید جریانات برقی و بالا بودن ولتاژ برق ورودی

نوسانات جریان برق و ولتاژ بالای برق ورودی به دستگاه که بعضا اتفاق می‌افتد، برای دستگاه‌های الکترونیکی آسیب‌زا است. زیرا این دستگاه‌ها دارای سیم‌پیچ‌های زیادی هستند که ولتاژ بالای برق مدار این سیم‌پیچی‌ها را مختل می‌کند. به همین دلیل لازم است با استفاده از دستگاه تثبیت‌ کننده ولتاژ(استابلایزر)، ولتاژ ورودی به دستگاه کنترل شود.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر تلویزیون!

3. مستهلک شدن قطعات برد تغذیه به دلیل کارکرد فراوان

استهلاک قطعات دستگاه موضوعی است که بسته به فناوری و اصالت قطعات آن، ممکن است دیر یا زود پیش آید. برد تغذیه تلویزیون نیز از این قاعده مستثنی نیست. در صورت کارکرد بسیار بالای برد تغذیه، خرابی آن در بعضی از برند‌های تلویزیون بیشتر اتفاق می‌افتد. در چنین شرایطی برای تعمیر برد تغذیه تلویزیون نیاز به قطعات جدید و اورجینال است.

4. خرابی خازن‌های الکتریکی برد تغذیه

خازن‌ یک قطعه الکترونیکی غیرفعال است. کاربرد خازن این است که اختلالات الکتریکی را فیلتر کند. همچنین برای برطرف کردن نوسانات خروجی برد تغذیه و پل دیود کاربرد دارد. در صورتی که خازن‌ها آسیب ببینند، عملکرد برد تغذیه نیز دچار مشکل خواهد شد. بنابراین برای تعمیر برد تغذیه تلویزیون، باید خازن‌ها تعویض شوند.

5. قلع‌مردگی و بروز ایراد در قطعات برد تغذیه

اصطلاح قلع‌مردگی، به نارسایی قلع‌های بکار رفته گفته می‌شود. در واقع در زیر برد‌ دستگاه‌های الکترونیکی توپ‌های قلع وجود دارد که رسانا هستند. این قلع‌ها ارتباط برد و سایر قطعات را فراهم می‌کنند. زمانی که این ارتباط توسط قلع‌ها برقرار نشود، قلع‌مردگی اتفاق افتاده است. این مورد نیز می‌تواند یکی از دلایل خرابی برد باشد. در چنین شرایطی برای تعمیر برد تغذیه تلویزیون با دستگاه BGA یا دستگاه هیتر قلع‌مردگی، این ایرادات رفع می‌شود.

قلع‌مردگی برد تغذیه

مطلب پیشنهادی اتصال ساندبار سونی به تلویزیون

تعویض و تعمیر برد تغذیه تلویزیون

تعمیر برد تغذیه تلویزیون کاری کاملا تخصصی است که معمولا توسط تکنسین‌های دوره‌دیده و متخصص انجام می‌شود. در مواقعی که خرابی برد تغذیه جزئی و مربوط به قطعه خاصی باشد می‌توان به‌راحتی با تعویض قطعه، مشکل را برطرف نمود. مانند خرابی آی سی یا ترانزیستورهای معیوب و یا خازن‌ها.

اما تعویض برد تغذیه تلویزیون معمولا در صورتی انجام می‌شود که برد تغذیه دچار خرابی وسیع‌ یا سوختگی است. در این ‌صورت، تعمیر برد تغذیه تلویزیون کارساز نخواهد بود.

آموزش تعمیر برد پاور تلویزیون

برای تعمیر برد پاور تلویزیون باید میان تلویزیون‌های پروجکشن و CRT و تلویزیون‌های LED و LCD تفکیک قائل شد. زیرا در تلویزیون‌های پروجکشن و سی‌آر‌تی، برد تغذیه بخشی از مادر برد تلویزیون است. اما در تلویزیون‌های LED و LCD، برد تغذیه به صورت کاملا مستقل و جدا ساخته می‌شود.

تلویزیون‌های پلاسما و LED و LCD دارای برد‌های مختلفی هستند که هریک وظایف خاصی در عملکرد کلی دستگاه دارند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها، برد تغذیه یا برد پاور است. برد تغذیه بیشترین انرژی و حرارت را در دستگاه تلویزیون ایجاد می کند و به همین دلیل بیشتر در معرض آسیب و خرابی قرار می‌گیرد. برای تعمیر برد تغذیه تلویزیون نیاز به دانش الکترونیکی خواهید داشت و باید با تجهیزات کافی این کار را انجام دهید.

برای تعمیر برد تغذیه تلویزیون لازم است نکات زیر رعایت شوند:

  1. ابتدا باید با بررسی‌های لازم، مشکل اصلی مشخص شود. گاهی با وجود علائمی مانند از کار افتادن و خاموشی ناگهانی می‌توان خرابی برد پاور دستگاه را تشخیص داد. اما گاهی اوقات برای تست و عیب‌یابی، نیاز به تجهیزات است و وجود یک کارشناس و تکنسین بسیار ضروری است.
  2. برد پاور از یک ورودی و پورت‌های متعدد با ولتاژ‌های مختلف تشکیل شده است. کارکرد هریک از این بخش‌ها به تنهایی و در کنار هم تضمین‌گر سلامت دستگاه است. در صورت اختلال عملکرد برد تغذیه، باید قطعات معیوب تعویض شوند.

آموزش تعمیر برد پاور تلویزیون

مطلب پیشنهادی دلایل خرابی پنل تلویزیون

هزینه تعمیر برد تغذیه تلویزیون

بدیهی است که کار تعمیر برد پاور تلویزیون کاری تخصصی است که به مهارت و دانش الکترونیکی نیاز دارد. بنابراین باید برای تعمیر برد تغذیه دستگاه خود از یک فرد متخصص کمک بگیرید. هزینه تعمیر برد پاور تلویزیون هم در نوسان است و به مراحل انجام کار تعمیر و حجم کاری بستگی دارد.

نصب و تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم آچاره

مواردی که در تعیین هزینه تعمیر برد پاور تلویزیون دخیل می‌باشند:

  1. کارشناسی و بررسی کامل دستگاه و عیب‌یابی و تست از جمله مواردی است که در مرحله اول انجام می‌شود.
  2. چنانچه برد پاور صرفا نیاز به تعمیر داشته باشد و قطعه‌ای تعویض نشود، فقط دستمزد کارشناسی و تعمیرات اخذ می‌شود.
  3. تعویض قطعه، معمولا با اطلاع‌رسانی به مالک دستگاه و موافقت او انجام می‌شود. در این‌صورت هزینه قطعه تعویضی نیز محاسبه می‌شود.
  4. نکته قابل توجه دیگر در تعمیر برد تغذیه تلویزیون، قیمت قطعات تلویزیون‌های برندهای مختلف است.
  5. تفاوت قیمت قطعات انواع برندها و مدل‌های دستگاه.
  6. عدم دسترسی به برخی از قطعات به دلیل کمیاب بودن آن‌ها.
  7. تعمیرات تخصصی و صرف وقت بیشتر.
  8. میزان حجم کاری.

تعمیر برد پاور تلویزیون سونی

نحوه تعمیر برد پاور تلویزیون سونی بسته به نوع ایراد آن، متفاوت است.

نشانه‌های خرابی برد پاور تلویزیون سونی (مشکلات تلویزیون سونی و تعمیر آنها

  1. روشن نشدن دستگاه
  2. خاموش شدن ناگهانی
  3. دیر روشن شدن
  4. چشمک زدن چراغ پاور

 اما یکی از مواردی که ممکن است در مورد تلویزیون سونی اتفاق بیفتد معیوب شدن ترانزیستورهای پاور دستگاه است.

تعمیر برد پاور تلویزیون سونی

خراب شدن ترانزیستورهای پاور

بررسی و تشخیص این مشکل نیاز به تخصص و تجهیزات و انجام تست‌های عیب‌یابی دارد. چنانچه مشکل برد پاور دستگاه به دلیل خرابی ترانزیستور باشد و قطعه قابل تعمیر نباشد، تعویض خواهد شد. باید توجه داشت که بعضی از قطعات برد پاور سونی مانند SRT کمیاب است. در چنین شرایطی مجبور به تعویض کل برد پاور خواهید بود.

تعمیر برد پاور تلویزیون ایکس ویژن

برد پاور تلویزیون ایکس ویژن نیز ممکن است بر اثر مشکلات نوسانات جریانات برقی و یا استهلاک خود قطعات معیوب شود. یکی از مواردی که باید در نگهداری دستگاه تلویزیون به آن توجه داشت، میزان رطوبت و گرمای دمای محیط و دور نگهداشتن تلویزیون از منبع گرمایشی است.

زیرا این موارد با بالا بردن میزان حرارت الکتریکی دستگاه می‌تواند به برد پاور تلویزیون آسیب برساند. برای تعمیر برد پاور تلویزیون ایکس ویژن باید ابتدا منشاء مشکل را با تست عیب‌یابی مشخص نمود.

تعمیر برد پاور تلویزیون سونی

تعمیر برد تغذیه تلویزیون سامسونگ

خاموش شدن ناگهانی تلویزیون و اتوماتیک تلویزیون‌ LED سامسونگ یکی از نشانه‌های اشکال در برد پاور تلویزیون سامسونگ است. اما در مورد تلویزیون‌های LCDمشکل برد پاور بیشتر به صورت روشن نشدن دستگاه نمایان می‌شود. در هر صورت برد پاور تلویزیون‌های سامسونگ قابل تعمیر هستند و در موارد معدودی ممکن است مجبور به تعویض برد پاور شوید. با توجه به وجود نمایندگی‌های رسمی این برند در کشور، معمولا برای تعمیر برد تغذیه تلویزیون سامسونگ و تامین قطعات تعویضی مشکلی وجود ندارد.

تعمیر برد تغذیه تلویزیون سامسونگ

مطلب پیشنهادی مراحل تعمیر برد کولر گازی

تعمیر برد پاور تلویزیون ال جی

زمانی که برد پاور تلویزیون ال جی شما دچار مشکل شود، مسلما اولین نشانه آن اختلال در روشن و خاموش شدن دستگاه خواهد بود. معمولا دلایل مختلفی موجب اختلال در عملکرد و یا سوختگی برد پاور تلویزیون ال جی می‌شود. از جمله این موارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. شل بودن محل قطعه‌های ترانزیستوری که روی هیت سینک قرار دارند.
  2. سولفاته شدن خازن‌ها یا نشتی آن‌ها.
  3. محکم نبودن پایه سوکت‌های ورودی و خروجی برد.
  4. لحیم سرد پایه‌های برد پاور تلویزیون.
  5. نوسانات برقی و افت لحظه‌ای جریان برق.

تمامی این موارد می‌توانند عامل مهمی در سوختن برد پاور شوند. در چنین شرایطی تعمیر برد پاور تلویزیون ال جی با تعویض قطعات امکان‌پذیر خواهد بود.

سخن پایانی

انجام بعضی از تعمیرات الکترونیکی با اندکی دانش و تجهیزات امکان‌پذیر است، اما این امر در مورد تعمیر برد تغذیه تلویزیون توصیه نمی‌شود. زیرا تعمیر و تعویض برد تغذیه نیازمند دانش و تخصص بالایی است. برد تغذیه با دارا بودن قطعات و پورت‌های مختلف که هر یک نیازمند ولتاژهای متفاوتی هستند، قطعه حساسی محسوب می‌شود.

دو مسئله مهم تخصص و بکاربردن قطعات استاندارد و اورجینال در خصوص تعمیر برد پاور تلویزیون حائز اهمیت است. زیرا قطعات غیر استاندارد قطعا به بخش‌های مختلف دستگاه آسیب می‌رساند و هزینه‌ سنگینی را به کاربر تحمیل خواهد کرد. بنابراین بهتر است بدون اینکه آسیبی را متوجه دستگاه خود کنید، تعمیر آن را به کارشناس بسپارید. لازم به ذکر است گاهی مشکلی که برای تلیزیون شما پیش آمده تنها با ریست کردن تلویزیون ال جی حل می‌شود و نیاز به تعمیرات خاصی نیست.

مطلب پیشنهادی تعمیر برد پکیج ایران رادیاتور

سوالات متدوال

1. حالت reboot به چه معناست و چرا اتفاق می‌افتد؟

وقتی برد تلویزیون دچار مشکل شود، تلویزیون روشن می‌شود و بعد از نمایان شدن لوگوی برند، خاموش می‌شود. به این حالت reboot گفته می‌شود. دلیل اصلی آن هم اختلال عملکرد برد تلویزیون است. معمولا در این شرایط لازم است یا نرم‌افزار دستگاه به‌طور کامل تعویض شود. یا برد دستگاه را عوض نمایند.

2. دلیل اندازه‌گیری ولتاژ خروجی‌های برد پاور چیست؟

معمولا کارشناسان برای تشخیص بخش آسیب دیده برد پاور، ولتاژ خروجی‌ را اندازه‌گیری می‌کنند. همانگونه که بیان شد برد پاور پورت‌های متعددی دارد که هر یک ولتاژ متفاوتی دارند. چنانچه در اندازه‌گیری ولتاژ این پورت‌ها نوسان غیرمعمولی مشاهده شود، نشان از معیوب بودن قطعه است.

3.  از Resold چیست؟

یکی از دلایل سوختن برد پاور، لحیم سرد پایه‌های برد است. با انجام Resold، لحیم سرد از بین رفته و اتصال برد برقرار می‌شود. نحوه انجام Resold اینگونه است که قلع چیپ مورد نظر را گرم می‌کنند، در حدی که قلع ذوب شود. به این ترتیب چیپ مجددا لحیم شده و اتصالات برقرار می‌شود.

در این مطلب در مورد روش‌های تعمیر برد تغذیه تلویزیون صحبت کردیم. در صورتی که تلویزیون شما به تعمیر احتیاج دارد، می‌توانید به‌سادگی و تنها با پر کردن یک فرم درخواست، از کمک متخصصان مجرب آچاره بهره‌مند شوید.

4.2/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات تعمیر تلویزیون در محل
تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید