تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

6 علت کم شدن پرتاب باد کولر گازی

سرمایش و گرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

کم شدن پرتاب باد کولر گازی، از متداول‌ترین نقص‌هایی است که با گذر عمر این دستگاه پدید می‌آید. اما کولر گازی چگونه کار می‌کند؟ متناسب با شیوۀ عملکرد، ظرفیت سرمایش کولرگازی بر حسب BTU در کاتالوگ دستگاه درج می‌شود. به طور مثال، برای یک بخش حدوداً 50 متر مربعی، یک کولر گازی با ظرفیت سرمایش 24000 BTU مورد نیاز است. حالا اگر دستگاه شما، ظرفیتی کمتر از مقدار درج‌شده را تولید کند یا قدرت پرتاب باد آن کاهش پیدا کند، نشان از یک نقص در عملکرد آن است. اما در هنگام کم شدن پرتاب باد کولر گازی، به چه مواردی باید دقت کنیم؟

علت کم شدن پرتاب باد کولر گازی چیست؟

1. تمیز نبودن فیلتر کولر گازی

بخشی از کولر گازی که وظیفۀ ورود هوا به درون دستگاه را بر عهده دارد همزمان می‌تواند راه گرد و غبار و آلودگی را نیز به بخش‌های مختلف آن باز کند. وظیفۀ فیلتر هوا، مشابه عملکرد آن در ماشین یا دیگر دستگاه‌های الکترونیکی، این است که بتواند از ورود این آلاینده‌ها به درون دستگاه جلوگیری کند.

تمیز نبودن فیلتر

 با گذشت زمان و کارکرد دستگاه، به خصوص در مناطق گرم و مرطوب و فضاهای آلوده، کثیف‌شدن فیلتر هوای کولر گازی، اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. کثیفی فیلتر، باعث کاهش کارایی دستگاه می‌شود و میزان پرتاب باد کولر گازی را کاهش می‌دهد. برای رفع‌کردن مشکل کاهش پرتاب باد کولر گازی که ناشی از تمیز نبودن فیلتر هواست، بایستی هر ماه یکبار، فیلتر کولر گازی را تمیز کنید.

تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

2. کثیفی اواپراتور یکی از علل کم شدن پرتاب باد کولر گازی

فیلتر هوا همیشه پیشمرگ دستگاه می‌شود و جلوی بسیاری از آلودگی‌ها را می‌گیرد ولی به هر حال، بخشی از آلودگی‌ بالاخره از درزهای اطراف، وارد کولر گازی می‌شود! گرد و غباری که وارد اواپراتور کولر گازی شده و روی آن می‌نشیند و در آخر این موضوع باعث کاهش قدرت دستگاه می‌شوند. برای مطالعه مشاهده فیلم آموزش نحوه شستشوی پنل خارجی کولر گازی (کندانسور) و فیلم آموزش نحوه شستشوی پنل داخلی کولر گازی کلیک کنید.

3. یخ‌زدگی کویل‌های اواپراتور

مگر خود سردکننده‌ها مثل کولر گازی هم یخ می‌زنند؟ بله! در بعضی شرایط، کویل‌های اواپراتور دچار یخ‌زدگی می‌شوند که این موضوع باعث کم شدن پرتاب باد کولر گازی می‌شود. برای رفع این مشکل، پیشنهاد می‌شود که ترموستات فن کولر گازی را روشن کرده و برای مدتی، به آن اجازه دهید تا فعالیت کند.

یخ زدگی کویل‌های اواپراتور

4. نقص دمندۀ کولر گازی منزل

دمنده کولر گازی(بلوور)، وظیفه دارد که هوا را در دستگاه به گردش درآورد و باعث خنکی آن شود. بلوور کولر گازی، یک پروانۀ استوانه‌ای است که در داخل دستگاه قرار دارد. در صورتی که کولر گازی شما در یک فضای غبارآلود یا چرب باشد، بعد از مدتی ذرات آلاینده روی پره‌های آن نشسته و باعث کاهش کارایی آن می‌شوند.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

مطلب پیشنهادی سیستم گرمایش کولر گازی چگونه کار میکند؟

برای رفع این مشکل، کولر گازی را خاموش کرده و با یک برس نرم و یا یک مسواک، پره‌های آن را تمیز کنید. حالا دوشاخه را به پریز برق زده و میزان پرتاب باد کولر گازی خود را امتحان کنید. اگر تاثیر محسوسی حاصل نشد، مواردی مثل خرابی الکتروموتور دمنده را هم چک کنید تا با نگهداری از کولر گازی دز زمستان خود، عمر مفید آن را افزایش دهید.

کم شدن پرتاب باد کولر گازی

5. نشتی یا انسداد لوله‌ها دلیل کم شدن پرتاب باد کولر گازی

مشکل نشتی در لوله‌ها یا ایجاد یک گره در آن‌ها، وظیفۀ انتقال سرمایش به درون خانه را مختل می‌کند. در صورت اینکه به این مورد برخورد کردید، حتماً با یکی از روش‌های نشتی‌یابی، سعی در پیداکردن محل نقص کرده تا با برطرف کردن آن دوباره بتوانید به بیشترین میزان پرتاب باد کولر گازی در خانه برسید.

6. خرابی برد کولر گازی

اگر همۀ این موارد را بررسی کردید و مشکلی در آن‌ها نبود یا با رفع نقص‌ها باز هم  شاهد کم شدن پرتاب باد کولر گازی خانه یا محل کار خود بودید، به سراغ برد الکتریکی کولر گازی بروید. خرابی برد دستگاه، می‌تواند به شکل محسوسی در میزان پرتاب باد کولر گازی، موثر باشد.

کم شدن قدرت پرتاب باد کولر گازی

چند نکته برای افزایش پرتاب باد کولر گازی

  1. همیشه به صورت پیوسته، معاینۀ کولر گازی را در برنامه‌های هفتگی و ماهیانۀ خانه و محل کار خود قرار دهید. مثل همۀ جاهای دیگر، در اینجا هم پیشگیری بهتر از درمان است!
  2. بیشترین پرتاب باد کولر گازی در زمانی اتفاق می‌افتد که شرایط محیطی دستگاه، در نزدیک‌ترین حالت به موارد ذکرشده در کاتالوگ آن باشد. پس حتماً پیش از آغاز به کار، دستورالعمل استفادۀ دستگاه را به شکل کامل مورد بررسی قرار دهید.
  3. علت کم شدن پرتاب باد کولر گازی پنجره‌ای، می‌تواند به دلیل ترکیبی از این دلایل هم باشد. پس در هنگام رفع اشکال، به وجود بیش از یکی این نقص‌ها هم توجه کنید!
  4. علت کم شدن پرتاب باد اسپلیت همچنین می‌تواند ناشی از نوسانات پیوستۀ برق محل دستگاه باشد. برای بررسی این موضوع، جریان ورودی به کولر گازی را، با دستگاه‌ بررسی کنید و در صورت نوسانات پیوسته، درصدد رفع آن برآیید.

اگر خودتان نمی‌خواهید به سرویس تعمیر کولر گازی بپردازید، می‌توانید از نیروهای متخصص آچاره در شهر خود کمک بگیرید! بیش از 5000 تعمیرکار مجرب آماره ارائه خدمات به شما هستند.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

در این باره بیشتر بخوانید: 

سیم کشی کولر گازی

حالت dry کولر گازی چیست؟

آشنایی با طرز کار داکت اسپلیت

دلیل سوختن موتور کولر گازی

20 صدای کولر گازی

بررسی علت روشن نشدن کولر گازی و تعمیر آن

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید