تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

راهنمای جامع تست و تعویض شیر برقی کولر گازی

سرمایش و گرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

یکی از قطعات مهم در سیستم  سرمایشی و گرمایشی، شیر برقی کولر گازی است. این قطعه برای تغییر مسیر رفت ‌و برگشت گاز مبرد در کولر گازی هنگام استفاده از دستگاه به عنوان منبع گرمایشی استفاده می‌شود. البته در انواعی از کولرهای گازی که سیستم گرمایشی وجود ندارد، این قطعه هم به کار نرفته است.

کولرهای گازی با قابلیت تولید انرژی گرمایشی به دلیل سرعت گرمایش بالا در مقایسه با سیستم‌های گرمایشی قدیمی نظیر پکیج و یا بخاری، طرفداران زیادی دارد. به خصوص زمانی که برای مدت طولانی در خانه نیستید و پس از بازگشت می‌خواهید در کمترین زمان ممکن، خانه را گرم کنید. در این حالت استفاده از کولر گازی یک راهکار ساده و سریع است. اما استفاده از این قابلیت کولرهای گازی، به عملکرد صحیح شیر برقی بستگی دارد.

در ادامه این مقاله با اجزای تشکیل‌دهنده شیر برقی کولر گازی، عوامل خرابی شیر برقی و نحوه تست و تعویض شیر برقی کولر گازی آشنا خواهیم شد.

نحوه اتصال شیر برقی به کولر گازی

شیر برقی کولر گازی از چهار لوله مسی تشکیل شده است که 3 لوله در یک سمت و 1 لوله در سمت دیگر آن قرار دارد. برای اتصال شیر برقی کافی است سمتی را که دارای 1 لوله است را به خروجی کمپرسور متصل کرده و سه لوله سمت دیگر را به ترتیب به کمپرسور، کندانسور و اواپراتور وصل ‌کنیم.

شیر برقی کولر گازی

از این سه لوله، لوله وسطی به مکش کمپرسور متصل شده و دو لوله دیگر به ترتیب به کندانسور و اواپراتور وصل می‌گردند. به این ترتیب شیر برقی کولر گازی ارتباط‌دهنده بخش‌های مختلفی است که گاز مبرد در آن‌ها جریان دارد. با عملکرد شیر برقی که از طریق فرمان کنترلر فعال می‌شود، جهت چرخش گاز مبرد در این اجزا برعکس شده و کولر گازی به عنوان یک سیستم گرمایشی عمل می‌کند.

مطلب پیشنهادی آموزش تنظیم داکت اسپیلیت برای تابستان

تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

اجزای تشکیل‌دهنده شیر برقی کولر گازی

هر کولر گازی از یک سری اجزای کوچک‌تر تشکیل شده است. ساختمان یک شیر برقی را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • ورودی سیال یا همان گاز مبرد
  • خروجی سیال یا همان گاز مبرد
  • سیم‌پیچ یا بوبین برقی
  • قاب بوبین
  • کانکتور سیم‌ها
  • میله فلزی مرکزی
  • فنر برای عملکرد شیر برقی
  • دریچه خروجی
  • بدنه یا محفظه شیر برقی

با فعال شدن شیر برقی، سیم‌پیچ یا بوبین فعال می‌شود و مسیر ورودی و خروجی سیال یا همان گاز مبرد را برعکس می‌کند. به این ترتیب گاز مبرد انرژی گرمایشی دریافتی خود را در مسیر عبوری از محیط، آزاد کرده و به محیط منتقل می‌کند.

چه عواملی باعث خرابی شیر برقی می‌شوند؟

عوامل مختلفی ممکن است باعث خرابی شیر برقی کولر گازی شوند.

  • در صورتی که فنر به درستی کار نکند، جابجایی مسیر سیال یا همان گاز مبرد به درستی صورت نمی‌گیرد. در این صورت شیر برقی به درستی کار نکرده و ممکن است باعث خرابی دائمی آن شود.
  • بوبین شیر برقی تحت جریان خاصی فعال می‌شود. در صورتی که فیوزها یا رگلاتورهای تنظیم ولتاژ ورودی، جریان زیادی را به بوبین انتقال دهند ممکن است باعث سوختن سیم‌پیچ‌های آن شده و باعث خرابی شیر برقی شود. در این صورت باید شیر برقی تعویض گردد.

  • در صورتی که حجم سیال یا همان گاز مبرد از حد مشخصی کمتر باشد، شیر برقی به صورت کامل باز نشده و در این صورت به مرور عملکرد آن به درستی صورت نگیرد.
  • در صورتی که از سیستم سرمایشی و گرمایشی کولر گازی به صورت مکرر استفاده کنید، به دلیل عملکرد شیر برقی به صورت متوالی ممکن است سیم‌پیچ‌های آن داغ شده و در نهایت باعث سوختن بوبین شود. در این حالت نیز تنها راه ممکن، تعویض شیر برقی است.
  • در صورتی که کانکتور دچار آسیب شود و جریان الکتریکی به بوبین نرسد، شیر برقی فعال نشده و نمی‌تواند مسیر سیال را تغییر دهد.
  • شیر برقی نیز مانند سایر اجزای کولر گازی، منتقل‌کننده گاز مبرد است. در صورتی که به هر دلیلی در محل اتصال اجزای آن نشتی وجود داشته باشد، باعث می‌شود که گاز مبرد به مرور از محل نشت خارج شده و حجم آن به اندازه‌ای نباشد که باعث عملکرد شیر برقی شود. همچنین مسدود شدن مسیر گاز مبرد با آشغال، گردوغبار، اشیای خارجی و غیره باعث می‌شود که مسیر سیال مسدود شده و شیر برقی عمل نکند.
  • یک مشکل رایج دیگر، عملکرد نادرست شیر برقی کولر گازی در فصل سرما برای تولید انرژی سرمایشی است. اگر شیر برقی به موقع مسیر سیال را برعکس نکند، ممکن است باعث شود که هوای خنک به داخل اتاق وارد شود. از آنجایی که هوای بیرون خانه هم سرد است، احتمال یخ زدگی و از کار افتادن کولر گازی وجود دارد.

تست و تعویض شیر برقی کولر گازی

مطلب پیشنهادی تست فشار کمپرسور کولر گازی

تست شیر برقی کولر گازی

عملکرد شیر برقی بسیار ساده است. وظیفه آن تغییر مسیر رفت ‌و برگشت سیال است. بنابراین ساده‌ترین روش برای تست عملکرد درست شیر برقی این است که کولر گازی را از حالت سرمایشی به حالت گرمایشی تغییر حالت دهید. در این شرایط پس از گذشت مدت زمان کوتاهی می‌بایست هوای گرم از کولر گازی خارج شود. در غیر این صورت شیر برقی به احتمال زیاد دچار خرابی شده است.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

تست شیر برقی کولر گازی

روش تست دیگر این است که اگر کولر گازی باز بوده و به شیر برقی دسترسی مستقیم دارید، می‌توانید لوله‌های شیر برقی را بررسی کنید. لوله تکی که در یک طرف شیر برقی قرار دارد باید همواره گرم باشد. همچنین در سمت دیگر که 3 لوله دارد باید همواره لوله وسط سرد باشد.

اما لوله‌های کناری در این سمت بسته به عملکرد سرمایشی یا گرمایشی شیر برقی، دماهای مختلفی دارند. در صورتی که کولر گازی روی حالت گرمایشی باشد، باید دمای دو لوله کناری بیشتر شده و گرم شوند. در غیر این صورت عملکرد شیر برقی درست نیست و باید تعمیر یا تعویض گردد.

مطلب پیشنهادی معایب استفاده از گرمایش کولر

تعویض شیر برقی کولر گازی

در صورتی که معیوب بودن شیر برقی محرز گردید، می‌بایست آن را تعویض کنید. شیر برقی یکی از اجزای گران‌قیمت و مهم کولر گازی‌های سرمایشی و گرمایشی است. همچنین تعویض این قطعه نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد. در صورتی که در این زمینه تجربه کافی ندارید توصیه می‌کنیم از تعمیرکاران مجرب کولر گازی آچاره کمک بگیرید و به تنهایی اقدام به تعویض شیر برقی کولر گازی نکنید.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

شیر برقی معیوب می‌بایست به کمک دستگاه برش جوش، از لوله‌های مسی ارتباطی داخل کولر گازی جدا شود. سپس شیر برقی سالم را می‌بایست به روش‌های جوشکاری مناسب به این لوله‌ها جوش دهید. برای این منظور دستگاه جوش و همچنین مهارت و تجربه بالایی نیاز است.

تعویض شیر برقی کولر گازی

جوش‌کاری شیر برقی باعث داغ شدن قسمت بوبین آن می‌شود. برای آنکه به سیم‌پیچ‌های این قسمت آسیب وارد نشود، بهتر است قسمت بوبین را به کمک یک پارچه نمناک خنک نگه دارید تا در حین جوش‌کاری آسیب نبیند. همچنین در صورتی که جوشکار از مهارت کافی برخوردار باشد، می‌تواند طی مدت زمان کمتری لوله‌ها را جوش داده و از داغ شدن زیاد بوبین جلوگیری کند.

پس از جوشکاری قسمت‌های لازم و اتصال همه لوله‌های شیر برقی، مرحله دوم تست عدم نشتی است. برای این منظور کافی است کولر را روشن کرده و در یکی از حالت‌های گرمایشی یا سرمایشی قرار دهید. در این صورت اگر نشتی گاز مبرد مشاهده شود، باید قسمت نشتی را شناسایی کرده و مجدداً آن را جوشکاری نمود.

مطلب پیشنهادی بهترین سیستم‌های گرمایش برای خانه‌های بدون گاز

جمع‌بندی

اگر از کولر گازی سرمایشی و گرمایشی استفاده می‌کنید، شیر برقی یکی از اجزای مهم دستگاه شما محسوب می‌شود. در صورتی که این قطعه دچار خرابی شود، تحت شرایطی که خرابی آن به موقع رفع نگردد می‌تواند باعث آسیب به سایر بخش‌های کولر گازی شده و هزینه زیادی را به شما تحمیل کند.

برای جلوگیری از این مسئله باید به روش‌هایی که در این مقاله بیان شد، شیر برقی را تست کرده و در صورت مشاهده مشکل، آن را تعویض کرد. توصیه می‌کنیم برای تعویض شیر برقی از تعمیرکاران مجرب آچاره کمک بگیرید تا در کمترین زمان ممکن مشکلتان به بهترین نحو حل شود.

در این باره بیشتر بخوانید: 

تنظیمات داکت اسپلیت سامسونگ samsung

علت کم شدن پرتاب باد کولر گازی

آشنایی با ابزار نصب کولر گازی

آموزش تنظیم سرمایش داکت اسپلیت ال جی

نگهداری از کولر گازی در زمستان

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید