تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

آشنایی با ابزار نصب کولر گازی

سرمایش و گرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

کولر گازی یکی از دستگاه‌های تهویه مطبوع پرطرفدار است که برای سرد کردن یا گرم کردن محیط ساختمان‌های اداری، تجاری، مسکونی مانند آپارتمان‌ها، مساجد، سالن‌های ورزشی، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، فرودگاه‌ها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از کولر گازی‌های پیشرفته دارای سیستم کنترل رطوبت و ضدعفونی‌کننده‌ی هوا نیز هستند. اجزای کولر گازی شامل کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط، اواپراتور و لوله مویین می‌باشد.

مزایای کولر گازی نسبت به کولرهای آبی بیشتر است و ظرفیت سرمایشی و گرمایشی بالاتری دارد. نصب مستقل در مکان‌های متفاوت، داشتن فیلترهای ضد حساسیت، ایجاد آلودگی کمتر، تنظیم خودکار دما، سر و صدای کم و عدم ایجاد آلودگی صوتی از مهمترین مزایای کولرهای گازی به شمار می‌رود.

همچنین قیمت کولر گازی و مصرف انرژی در آن از کولرهای آبی بیشتر است.‌ ظرافت و نوع ساختار پیچیده کولرهای گازی باعث شده که نصب این دستگاه با ابزار و وسایل خاصی امکان‌پذیر باشد. استفاده از ابزار نامناسب فرآیند نصب کولر گازی را با مشکلات زیادی مواجه خواهد کرد. ابزار نصب کولر گازی به دو گروه ابزارهای عمومی و تخصصی تقسیم می‌شود. در این مقاله قصد داریم به معرفی ابزار نصب کولر گازی و ویژگی‌های هر یک از این ابزار بپردازیم.

استفاده از ابزار نصب کولر گازی چه ضرورتی دارد؟‌

استفاده از ابزار نصب کولر گازی به این دلیل ضرورت دارد که باعث می‌شود مراحل نصب این دستگاه به طور دقیق و بدون هیچ گونه نقصی انجام شود. در صورت استفاده از ابزارهای نامناسب و غیر استاندارد مشکلات پیچیده‌ای در سیستم سرمایشی یا گرمایشی کولر گازی به وجود می‌آید.

از ابزارهای نصب کولر گازی برای تعمیر آن نیز استفاده می‌شود. استفاده از ابزار نامناسب نه تنها عملیات نصب بلکه عملیات تعمیر را نیز با اختلال مواجه خواهد کرد. این ابزارها شامل لوازم اندازه‌گیری، انواع مختلف تجهیزات برقراری اتصالات و لوازم برقراری ارتباط می‌باشند. ظرافت و حساسیت بالای کولرهای گازی جدید باعث شده که تهیه ابزار نصب این دستگاه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد.

ابزار نصب کولر گازی

بیشتر بخوانید بررسی علت روشن نشدن کولر گازی و تعمیر آن

یک نصاب حرفه‌ای کولر گازی همواره باید لیستی از ابزار مورد نیاز را تهیه کند تا در زمان نصب کولر گازی همه آن‌ها را به همراه داشته باشد. نصاب‌ها علاوه بر ابزار نصب، همیشه قطعات یدکی مورد نیاز کولر گازی را نیز به همراه خود دارند تا در صورت معیوب بودن و خرابی بعضی از قطعات کولر، آن‌ها را با قطعه جدید تعویض نمایند. یک نصاب حرفه‌ای و زبده هم به تعمیر و هم به نصب کولر گازی تسلط بالایی دارد و با در اختیار داشتن همه ابزارهای مورد نیاز نصب کار خود را با سرعت بالایی انجام می‌دهد. ابزارهای عمومی مورد نیاز برای نصب کولر گازی عبارتند از:

تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

سیم چین، آچار فرانسه، انبردست، پیچ‌گوشتی‌های دو سو و چهار سو، انبر قفلی، دم باریک، سیم لخت‌کن، متر، خط کش، چکش، سوهان، کیف ابزار و غیره. در ادامه مقاله ابزارهای تخصصی تعمیر یا نصب کولر گازی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.‌

ابزار نصب کولر گازی موجود در جعبه‌ ابزار یک نصاب آموزش دیده

1. لوله بُر مسی یکی از ابزار نصب کولر گازی

یکی از مهمترین ابزار نصب کولر گازی به ویژه کولر گازی اسپلیت، ابزاری تخصصی به نام لوله بر مسی می‌باشد. لوله‌های مسی به کار رفته در کولرهای گازی به عنوان رابط عمل می‌کنند و یونیت داخلی و یونیت خارجی کولر گازی را به یکدیگر مرتبط می‌سازند. در زمان نصب کولر گازی اندازه لوله‌های مسی را نسبت به فاصله بین یونیت خارجی و یونیت داخلی و با استفاده از لوله بر مسی برش می‌دهند.

برخی از نصابان ناشی و غیرحرفه‌ای برای بریدن لوله‌های مسی مورد نیاز خود از دستگاه آهن بر استفاده می‌کنند. این اقدام نصابان کار درستی نیست و باعث قارچ خوردن، شکستن، نشتی لوله مسی و پرچ نشدن آن می‌شود. بنابراین حتما باید از ابزار لوله بر مسی برای برش دادن این نوع لوله استفاده کرد.

 لوله برهای مسی دارای طرح‌ها و انواع متنوعی هستند. با توجه به حجم کار، باید از لوله بر مسی مناسب استفاده کرد. اکثر نصاب‌های کولر گازی همواره در جعبه ابزار خود یک لوله بر مسی کوچک دارند و در صورت نیاز برای نصب یا تعمیر کولر گازی از آن استفاده می‌کنند‌. شکل ظاهری لوله بر مسی شباهت بسیار زیادی به لوله بر آهن دارد ولی از نظر سایز و اندازه نسبت به آن کوچک‌تر است.

نصاب در زمان کار با این ابزار باید با حوصله و دقت زیادی کار برش لوله‌های مسی را انجام دهد زیرا عجله کار کردن کیفیت برش لوله را کاهش می‌دهد و باعث له شدن آن می‌شود. الماس لوله بر مسی ابتدا به آرامی روی سطح لوله قرار می‌گیرد و مرحله به مرحله به صورت آرام و پیوسته محکم می‌شود تا برش لوله بدون هیچ گونه له شدگی در سطح مقطع لوله به اتمام برسد.

لوله بر مسی

مطلب پیشنهادی نگهداری از کولر گازی در زمستان

2. پرچ کن

یکی دیگر از ابزار نصب کولر گازی دستگاه پرچ کن یا لاله کن نام دارد. معمولا برای اتصال بین دو قسمت، از روش‌های مختلفی مانند روش‌های پیچ و مهره کردن (مفصلی) یا روش‌های جوشکاری استفاده می‌شود‌. در کولرهای گازی امکان استفاده از روش‌های جوشکاری یا مفصلی وجود ندارد. بنابراین چاره‌ای جز پرچ کردن وجود ندارد. ابزار پرچ کن یا لاله کن زمانی استفاده می‌شود که بخواهید لوله‌های بریده شده توسط لوله بر مسی را به یکدیگر متصل کنید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

پرچ کن‌های موجود در بازار به سه مدل پرچ کن ساده، پرچ کن دو دسته‌ای و پرچ کن آکاردئونی تقسیم‌بندی می‌شوند. پرچ کن ساده یا انبری دو دسته دارد که مثل انبر به هم وصل شده‌اند. پرچ کن دو دسته‌ای از نوع ساده پرقدرت‌تر است. پرچ کن‌های آکاردئونی دارای قابلیت تنظیم هستند.

پرچ کن ابزار نصب کولر گازی

3. مولتی‌متر

مولتی‌متر یا آوومتر دستگاهی است که برای اندازه گرفتن مقاومت الکتریکی، جریان الکتریکی، ظرفیت خازنی، ولتاژ و کمیت‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و سلامت قطعات الکتریکی را با استفاده از آن ارزیابی می‌کنند. این وسیله نیز به عنوان ابزار نصب کولر گازی از اهمیت بالایی برخوردار است و حتما در جعبه ابزار نصاب باید وجود داشته باشد.

مولتی‌مترهای موجود در بازار در دو نوع آنالوگ و دیجیتال به فروش می‌رسند و از چهار قسمت مهم شامل نمایشگر، دستگیره انتخاب یا سلکتور، پورت و پراب تشکیل شده‌اند. در نمایشگر می‌توان داده‌های اندازه‌گیری شده مانند ولتاژ، مقاومت الکتریکی و غیره را مشاهده کرد. با استفاده از سلکتور، پارامتر مورد نظر برای اندازه‌گیری انتخاب می‌شود.

مولتی متر

4. منیفولد یا گیج فشار

منیفولد یا گیج فشار به عنوان یکی از ابزار نصب کولر گازی کاربرد بسیار مهمی دارد. این دستگاه در مدل‌های آنالوگ و دیجیتال به فروش می‌رسد. از منیفولد برای اندازه‌گیری فشار در سیستم لوله کشی کولر گازی استفاده می‌کنند. عملکرد این ابزار شباهت بسیار زیادی به دستگاه فشار سنج دارد و نشان دادن تغییرات فشار به اپراتور را به صورت داده دیجیتالی در نمایشگر یا به شکل حرکت عقربه در صفحه نمایش به اپراتور انجام می‌دهد.

امروزه برای اندازه‌گیری فشار، سیستم‌های زیادی وجود دارد. این سیستم‌ها در گیج فشار هم مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین مدل‌های بسیار متنوعی از آن در بازار عرضه شده است که عملکرد همه آن‌ها یکسان می‌باشد و قادرند تغییرات جزئی فشار را به نمایش درآورند.

5. پمپ وکیوم

 یکی از ابزار نصب کولر گازی که برای از بین بردن رطوبت و هوای موجود در لوله‌های تبرید مورد استفاده قرار می‌گیرد، پمپ وکیوم نام دارد. این دستگاه، تخلیه رطوبت و هوا را با کیفیت بسیار بالایی انجام می‌دهد. برخی از نصابان ناشی و بی تجربه به جای استفاده از پمپ وکیوم از کمپرسور یخچال استفاده می‌کنند.

کمپرسور یخچال قادر است که هوای موجود در لوله‌های تبرید کولر گازی را تخلیه کند اما توانایی تخلیه رطوبت را ندارد. گاهی اوقات استفاده از کمپرسور یخچال در نصب کولر گازی باعث سوختن کمپرسور این دستگاه می‌شود. بنابراین نصابان حرفه‌ای همواره در جعبه ابزار خود یک پمپ وکیوم نیز تهیه می‌کنند تا در زمان نصب یا تعمیر کولر گازی از آن استفاده کنند.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

مطلب پیشنهادی مراحل تعمیر برد کولر گازی

پمپ وکیوم

6. مانومتر از مهم‌ترین ابزار نصب کولر گازی

مانومتر ابزاری است که قابلیت اندازه‌گیری فشار را دارد و می‌تواند فشار گاز حبس شده در سیستم بسته کولرگازی را به صورت دقیق اندازه‌گیری کند. مانومترها دارای انواع مختلفی هستند که شامل مانومترهای دیافراگمی، روغنی، دیجیتالی و غیره هستند. در صورت تنظیم نبودن فشار کمپرسور در دستگاه‌های کولر گازی، کل سیستم دچار اختلال و خرابی خواهد شد. بنابراین توجه به تنظیم فشار در زمان نصب کولر گازی از اهمیت بالایی برخوردار است. مانومتر یک ابزار نصب کولر گازی بسیار ضروری محسوب می‌شود.

7. دماسنج یا ترمومتر

دماسنج یا ترمومتر از ضروری‌ترین ابزار نصب کولر گازی است که برای اندازه‌گیری دما و حرارت سیستم کولر گازی استفاده می‌شود. انواع ترمومتر شامل ترمومتر الکی، ترمومتر جیوه‌ای، ترمومتر دیجیتال و غیره می‌باشد. ترمومتر برای اندازه‌گیری دمای خروجی و تست دمای کولر در زمان نصب کاربرد دارد.

ابزار نصب کولر گازی

8. فنر خم‌کن لوله مسی

گاهی اوقات در زمان تعمیر یا نصب کولرهای گازی لازم است که نصاب لوله‌های مسی به کار رفته برای اتصال یونیت‌های خارجی و داخلی را خم کند. او این کار را با یک ابزار نصب کولر گازی به نام فنر خم‌کن لوله مسی انجام می‌دهد. استفاده از این دستگاه از شکستن و آسیب دیدن لوله‌های مسی جلوگیری می‌کند.

9. نشت‌یاب مبرد

نشت‌یاب مبرد به عنوان یک وسیله الکترونیکی، یکی از بهترین ابزارهای تشخیص‌دهنده نشتی مبرد در کولرهای گازی به شمار می‌رود. این وسیله با استفاده از جریان برق به خوبی می‌تواند محل نشتی مبرد را در کولر گازی شناسایی کند. وقتی جریان برق نشت‌یاب کاهش یابد، نشان‌ می‌دهد که مبرد در حال نشتی است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از مجله آچاره سعی کردیم ابزار نصب کولر گازی را به طور کامل معرفی کنیم. این ابزار شامل ابزار عمومی مانند سیم چین، آچار فرانسه، انبردست، پیچ‌گوشتی‌های دو سو و چهار سو، انبر قفلی، دم باریک، سیم لخت‌کن، متر، خط کش، چکش، سوهان، کیف ابزار و ابزارهای تخصصی مانند لوله بر مسی، پرچ کن، مولتی‌متر، منیفولد یا گیج فشار، پمپ وکیوم، مانومتر، دماسنج یا ترمومتر، فنر خم‌کن لوله مسی و نشت‌یاب می‌باشند.

البته علاوه بر این ابزارها در نصب و تعمیر کولر گازی از ابزارهایی مانند دریل، جوشکاری لوله مسی، گشاد کن لوله، سنگ فرز، سیم برنجی، تراز، الماس شیشه‌بر و غیره نیز استفاده می‌شود‌. همواره سعی کنید که نصب کولر گازی خود را به تکنسینی بسپارید که علاوه بر تجربه و مهارت بالا جعبه ابزار کاملی داشته باشد. امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد.

اگر برای نصب کولر گازی خود به کمک احتیاج دارید، می‌توانید از کمک نیروهای متخصص آچاره کمک بگیرید. کافی است در وبسایت آچاره درخواست خود را به رایگان ثبت کنید و از ماهرتریین تعمیرکاران شهر خود کمک بگیرید.

در این باره بیشتر بخوانید 

حالت dry کولر گازی

آشنایی با طرز کار داکت اسپلیت

دلیل سوختن موتور کولر گازی

دیفراست کولر گازی یا برفک‌زدایی چیست

سیستم گرمایش کولر گازی چگونه کار میکند؟

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید