تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

پیدا کردن خرابی موتور یخچال سامسونگ

لوازم خانگییخچال و فریزر

خرابی موتور یخچال سامسونگ با توجه به نوع و مدل آن در اغلب موارد قابل تعمیر است. اما در مواردی ممکن است مجبور به تعویض موتور یخچال شوید که به ندرت اتفاق می‌افتد. روشن است که موتور یخچال مهمترین قطعه و عامل اصلی کارکرد درست یخچال است.

اگر این قطعه آسیب ببیند به طور کلی یخچال غیر قابل استفاده می‌ شود. به این ترتیب دیگر به عنوان یک دستگاه برودتی قابلیتی نخواهد داشت. از آنجا که موتور یخچال در قسمت بیرونی پشت یخچال تعبیه شده، همواره در معرض آسیب‌ و ضربه است.

به همین دلیل ضروری است کمی در مورد عملکرد و دلایل و نشانه‌های خرابی موتور و تعمیر یخچال سامسونگ اطلاعات کسب کنید. در این مقاله اختصاصا به خرابی موتور یخچال سامسونگ پرداخته شده است. پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی بیشتر در این زمینه با مجله آچاره همراه باشید.

فهرست مطالب

ارزیابی کیفی موتور یخچال سامسونگ

در خصوص عملکرد موتوریخچال‌های قدیمی و جدیدتر سامسونگ باید قائل به تفکیک بود. یخچال های قدیمی سامسونگ دارای موتورهای پیستونی بودند. اما در فناوری جدید، این شرکت از کمپرسور اینورتر بهره برده است. یکی از بزرگترین انجمن های فنی و علمی در اروپا یعنی انجمن Verband Deutscher Elektrotechniker (VDE) در آلمان که در زمینه ارزیابی‌های دقیق کیفیت و استاندارد بسیار شاخص است، اخیرا 310000 آزمایش بر روی یخچال‌های سامسونگ انجام داد.

نتیجه به‌دست آمده گویای این بود که طول عمر مفید کمپرسور اینورتر دیجیتال یخچال سامسونگ بیش از دو دهه می‌باشد. یعنی این کمپرسورها می‌توانند بدون وقفه و بدون خرابی تا بیش از بیست سال کار کنند. بنابراین باید گفت که موتور یخچال سامسونگ تاییدیه انجمن‌های بزرگ ارزیابی را دارد. اما این موضوع صد در صد نمی‌تواند مانع از خرابی موتور یخچال سامسونگ شود.

بهتر آن است برای شناخت بیشتر عملکرد موتوریخچال کمی از اجزاء تشکیل‌دهنده آن مطلع شویم.

ارزیابی کیفی موتور یخچال سامسونگنحوه عملکرد موتور یخچال سامسونگ چگونه است؟

موتور یخچال سامسونگ دارای یک فناوری ساده اما کارآمد است. در این فناوری برای خنک شدن فضای داخلی یخچال، سیال مبرد گرمای داخل محفظه را می‌گیرد و به بخار تبدیل می‌‌شود. این سیال مبرد توسط کمپرسور به درون لوله‌های کندانسور پمپ می‌شود. در این حالت گرمای آن از بین می‌رود و تبخیر می‌‌شود و تبدیل به گاز می‌شود. این روند به همین ترتیب تکرار می‌شود و دمای داخل محفظه یخچال پایین آمده و خنک می‌شود.
تعمیر یخچال
تعمیر یخچال فریزر
مطلب پیشنهادی آموزش نحوه تعویض روغن موتور یخچال

مهمترین قسمت‌های موتور یخچال

کمپرسور

در واقع کمپرسور قطعه مکانیکی موتور یخچال محسوب می‌شود. زیرا شامل سوپاپ، میلنگ و پیستون است. عملکرد این قطعات در کمپرسور یخچال به این ترتیب است که؛ میلنگ در داخل محفظه کمپرسور می‌چرخد. با چرخش آن پیستون به شکل یک تلمبه سوپاپ‌ها را باز و بسته می‌کند و درنهایت سیال مبرد را به گردش در‌می‌آورد.

کمپرسور

کندانسور (رادیاتور خنک‌کننده)

گاز فشرده شده به وسیله کمپرسور به سمت کندانسور یخچال برای خنک شدن فرستاده می‌شود. در واقع سیال مبرد از لوله رفت کمپرسور به سمت لوله‌های کندانسور منتقل می‌شود. در این قسمت گازمبرد حرارت خود را از دست داد و مجددا تبدیل به مایع می‌شود.

مطلب پیشنهادی کدهای ارور یخچال فریزر ساید سامسونگ

کندانسور( رادیاتور خنک‌کننده )

ترموستات

ترموستات کنترل‌کننده دمای داخل یخچال است. اگر دمای یخچال بالا برود، ترموستات به رله استارت یخچال و کمپرسورفرمان روشن شدن می‌دهد. توسط کمپرسور روند گردش سیال مبرد آغاز می‌شود. به این ترتیب دمای داخل یخچال به درجه دمای تنظیمی خواهد رسید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر یخچال!

اواپراتور

اواپرتور مجموعه لوله‌هایی هستند که گاز یخچال در آن جریان دارد. این قطعه به عنوان یک تبخیرکننده شناخته می‌شود. زیرا وظیفه اصلی آن تبدیل سیال مایع به گاز است. این قطعه دقیقا عکس کمپرسورعمل می‌کند. یعنی همانطور که در کمپرسور شاهد افزایش فشار سیال مبرد هستیم، در اواپراتور یخچال این فشار کاهش می‌یابد. به این ترتیب در جریان چرخه تبرید، منجر به خنک شدن فضای داخلی یخچال می‌شود.

شیر انبساط

شیر انبساط میان کندانسور و اواپراتور قرار دارد و دو وظیفه اصلی دارد.

  • ایجاد تعادل میان اختلاف فشار موجود در کنوانسور و اواپراتور.
  • کنترل میزان سیال مبردی که وارد اواپراتور می‌شود.

البته موتور یخچال دارای بخش‌های مختلف دیگری است که به مهمترین آن‌ها، اشاره کوتاهی داشتیم. به این ترتیب با شناختی اجمالی از اجزاء مهم موتور، سیر عملکرد موتور یخچال قابل درک خواهد بود.

مطلب پیشنهادی آموزش استفاده از کنترل کولر گازی سامسونگ

علت خرابی موتور یخچال سامسونگ

دلایل متعددی می‌تواند موجب خرابی موتور یخچال سامسونگ باشد. از جمله محرک‌های بیرونی یا عوامل درونی.

عوامل بیرونی: مانند ورود یک شیء خارجی داخل موتور، ضربه خوردن موتور یخچال، نوسانات شدید جریان برق.

عوامل داخلی: مانند خرابی وسوختن قطعات داخل موتور، اتصالات داخلی، عدم کارکرد صحیح قطعات.

در ادامه به اختصار به چند مورد اشاره خواهیم داشت؛

1. سوختن برد الکترونیکی یا فیوز یخچال

برد الکترونیکی را مغز یخچال می‌نامند. زیرا تمامی اجزاء مهم موتور یخچال مانند کمپرسورو فن یخچال و سنسورها توسط این قطعه کنترل می‌شود. مسلما زمانی که برد یخچال بسوزد یا خراب شود، عملا اجزاء اصلی موتور کارکرد خود را از دست خواهند داد.

این مورد یکی از علت‌های اصلی خرابی موتور یخچال سامسونگ به‌شمار می‌آید. برای تشخیص خرابی برد الکترونیکی باید زمانی که برق یخچال را قطع کردید توسط یک اهم‌مترفیوز برد را تست کنید. قابل ذکر است که این کار امری تخصصی است و بهتر است توسط یک تکنسین انجام شود.

از جمله مواردی که ممکن است منجر به سوختن برد یخچال شود عبارتند از؛

  • نوسانات شدید برقی
  • شستن غیر اصولی یخچال
  • نفوز آب به داخل برد

2. خرابی ترموستات یخچال

همانگونه که بیان شد، ترموستات وظیفه کنترل دما و روشن شدن کمپرسور را دارد. اگر دمای یخچال به طورغیرمعمول گرم یا سرد است یا موتور و فن کار نمی‌کنند، یقینا ترموستات درست عمل نمی‌کند. برای تست سلامت ترموستات معمولا از مولتی‌متر استفاده می‌شود. اما بهتر است این قطعه از یخچال جدا شده و جداگانه بررسی شود.

خرابی ترموستات یخچال

3. خرابی رله اورلود یخچال

در مواقعی که یخچال روشن می‌شود اما بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی خاموش می‌شود، رله اورلود معیوب است. یا کمپرسور یخچال سوخته است.

4. خرابی فن کندانسور

آُسیب فن کندانسور می‌تواند منجر به آسیب کامل کمپرسور موتور یخچال شود. داغی زیاد کنار درب یخچال و شنیدن صدای غیرمعمول از پشت یخچال هر دو می‌تواند نشان‌دهنده خرابی فن کندانسور باشد.

5. خرابی لاستیک دور درب و ارتباط آن با خرابی موتور یخچال سامسونگ

خراب شدن لاستیک دور درب یخچال موجب هدر رفتن برودت یخچال و انرژی می‌شود. به این ترتیب موجب گرمای داخل محفظه یخچال خواهد شد. متعاقب این موضوع، بار فشار کمپرسوربرای خنک کردن یخچال بیشتر می‌شود. این امر منجر به خرابی موتور یخچال سامسونگ شده و فشار مضاعفی متوجه کمپرسور می‌باشد.

مطلب پیشنهادی ارور های ماشین لباسشویی سامسونگ

6. خاموش و روشن نشدن اتومات موتور یخچال

کمپرسور یخچال به ور مداوم روشن نیست. بلکه به صورت اتوماتیک روشن و خاموش می‌شود. زمانی که دیگر کمپرسور اتومات نکند، نشان از خرابی حسگرها یا ترموستات دارد. همچنین نشت گاز نیز می‌تواند دلیل این خرابی باشد.

7. مسدود شدن لوله دیفراست و خرابی دمپر هوا

مسدود شدن لوله دیفراست و خرابی دمپر هوا موجب آسیب و خرابی موتور یخچال سامسونگ می‌شوند. علامت بارز این دو مشکل، خنک نشدن فضای داخلی یخچال است. زیرا در این صورت یخچال دچار افت سرما شده و دیگر خنک نمی‌کند. البته برای حصول اطمینان لازم است این مشکل توسط یک متخصص بررسی شود.

8. سوختن موتور یخچال سامسونگ

محصولات سرمایش برند سامسونگ جزء پرمصرف‌ترین محصولات به‌شمار می‌آیند. اما گاها این محصولات نیز دچار مشکل می‌ شوند. یکی از این مشکلات، سوختن موتور یخچال سامسونگ است. تصور عموم از سوختن یا نیم‌سوز شدن موتور یخچال، از کار افتادن کامل آن است. اما واقعیت این است که چنین نیست. ممکن است یخچال همچنان روشن شده و کار کند، اما این کارکردن با اختلالاتی همراه است که به چند نمونه از آن اشاره می‌کنیم؛

  • اتصالی کردن فیوز
  • خاموش شدن یخچال پس ازمدت زمان کوتاهی از روشن شدن
  • تولید صداهای غیرمعمول و بلند
  • خنک نشدن فضای داخلی یخچال علی‌رغم روشن بودن

9. یخ زدگی اواپراتور

یخ زدن اواپراتور یکی از علل رایج سوختن و خرابی موتور یخچال سامسونگ است. زیرا عمل تبخیر سیال مایع و تبدیل به گاز به‌درستی انجام نمی‌‌شود و موتور برای خنک‌کنندگی تحت فشار قرار می‌گیرد. دلایل یخ زدگی اواپراتور خرابی لوله دیفراست، رطوبت و گرمای بیش از حد محیط خارجی یخچال، خرابی لاستیک درب است.

تعمیر خرابی موتور یخچال سامسونگ یا تعویض کامل موتور؛ کدام بهتر است؟

بدیهی است که نتیجه تعمیر موتور یک وسیله پرکاربرد مانند یخچال دوسویه است. یعنی ممکن است بسیار کارساز بوده و موتوریخچال برای سال‌ها بی‌وقفه و فوق‌العاده کار کند. یا اینکه بعد از مدت کوتاهی موتور مجددا دچار مشکل شده و پروسه تعمیر تکرار شود. مطمئنا هریک از ما چنین تجربیاتی داشته‌ایم.

اما باید اذعان داشت که این مسئله بستگی به دو شرط اساسی دارد:

  1. درصد آسیب‌دیدگی موتور و قطعه معیوب.
  2. مهارت تکنسین در تشخیص و تعمیر درست و اصولی یخچال.

به همین دلیل لازم است تعمیرات تخصصی و دشوار توسط کارشناس و تکنسین مجرب انجام شود. زیرا علاوه بر جلوگیری از گسترش آسیب به بخش‌های دیگر، هزینه تعمیرات نیز کاهش خواهد یافت.

البته در مواردی که میزان آسیب و خرابی موتور یخچال سامسونگ وسیع است یا موتور کاملا سوخته است، راهی جز تعویض موتور باقی نمی‌ماند. اگرچه هزینه تعویض موتور به‌مراتب بیشتر از تعمیر آن است، اما درصد آزمون و خطای آن کمتر است. همچنان می‌توان اطمینان داشت که مشکل به طور کامل برطرف شده است.

نصب و تعمیرات تخصصی یخچال با تیم آچاره

روش‌های جلوگیری از خرابی موتور یخچال سامسونگ

اصولا با انتخاب یک برند معروف و امتحان پس داده، می‌توان انتظار کارکرد بی‌نقص و طولانی مدت داشت. اما اگر از بهترین برند و محصول خریداری شده مراقبت اصولی و درستی نشود مطمئنا ماندگاری چندانی نخواهد داشت. بنابراین لازم است روش مراقبت و جلوگیری از خرابی موتور یخچال سامسونگ را دارندگان این محصول بدانند. این کار علاوه بر افزایش عمر مفید محصول، کارکرد آن را بهینه کرده و بیشتر می‌کند.

1. انتخاب محل مناسب برای قرار دادن یخچال

معمولا با توجه به معماری و طراحی از پیش تعیین شده، محل استقرار وسایل آشپرخانه مشخص می‌شود. اما لازم است درصورت عدم رعایت اصول مراقبتی، برای تغییر محل قراردادن یخچال شخصا اقدام نمایید. حتی اگر لازم باشد کمی در طراحی کابینت‌ها تغییر ایجاد کنید. تراز بودن یخچال، دوری از نور مستقیم خورشید و فاصله از وسایل گرمایش مانند اجاق گاز، مهم‌ترین موارد هستند.

2. فاصله مناسب موتور و پشت یخچال از دیوار

از تماس موتور یخچال و دیوار پشت، جلوگیری کنید. در غیراین‌صورت جریان هوا در پشت یخچال مختل شده و موجب داغ کردن موتور می‌‌شود.

3. ظروف داغ را داخل یخچال قرار ندهید

بلافاصله غذاهای گرم و ظروف داغ را داخل یخچال قرار ندهید. این کار موجب گرم شدن دمای داخل یخچال می‌شود. در صورت تداوم این‌کار موتور یخچال باید برای رساندن دمای داخلی به حدنصاب تعیین شده انرژی مضاعفی صرف کند. این کار می‌تواند موجب آسیب و خرابی موتور یخچال سامسونگ شود.

4. از ایجاد برفک و یخ زدگی در داخل یخچال و فریزر جلوگیری کنید

سیستم یخچال‌های جدید دارای فناوری برفک‌زا است. به همین دلیل مدت‌ها است که مشکل برفک یخچال‌ها حل شده است. اما اگر یخچال شما مجهز به این فناوری نیست لازم است برفک‌ها و یخ زدگی‌های حاصل از ریختن آب در یخچال و فریزر را برطرف نمایید.

5. تمیز کردن کویل‌های کندانسور برای جلوگیری از خرابی موتور یخچال سامسونگ

کویل‌های کندانسور در پشت یخچال قرار دارند. با توجه به شکل مارپیچ و در هم تنیده‌شان لازم است با دقت و توسط یک برس گردوغبار آن را تمیز کنید. این کار در جلوگیری از خرابی موتور یخچال سامسونگ بسیار و کاهش فشارموتور بسیار موثر است.

تعمیر خرابی موتور یخچال سامسونگ

6. بررسی لاستیک دور درب یخچال

لاستیک‌های دور درب یخچال در حکم یک عایق هستند. از ورود گردوغبار و هوای گرم به داخل یخچال و همچنین از خروج هوای خنک داخل محفظه جلوگیری می‌کنند. به همین دلیل کارکرد مهمی دارند. اگر درب یخچال کاملا بسته نمی‌شود. آهنربای لاستیک را بررسی کنید و در صورت لزوم، تعمیر نمایید.

بررسی لاستیک دور درب یخچال

تنظیم درجه دمای مناسب یخچال

توجه داشته باشید که همیشه نباید درجه دمای یخچال شما ثابت باشد. بلکه باید این درجه دمای برودت با توجه به دمای محیط و میزان حجم مواد غذایی داخل یخچال متناسب باشد. بهتراست به این موضوع دقت داشته باشید تا از فشار موتور یخچال کاسته شود. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله همه‌چیز درباره دمای مناسب یخچال | تنظیم دمای یخچال را مطالعه کنید.

برای تعمیر یخچال از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

سوالات متداول

1. آیا صدای غیرمعمول کمپرسور نشانه سوختن موتور یخچال است؟

نمی‌توان هر صدای غیرمعمولی که از پشت یخچال به گوش می‌رسد را نشانه‌ سوختن موتور دانست. در بعضی مواقع موارد ساده‌ای همچون فاصله نزدیک و تماس یخچال با دیوار پشت، تراز نبودن یخچال، شل بودن پیچ‌های موتور نیز موجب تولید صدا شوند. بنابراین باید این مشکل توسط یک تعمیرکار بررسی شود.

2. گرفتگی فیلتر آب چه آسیبی به یخچال می‌رساند؟

هرگونه انسداد و گرفتگی ممکن است موجب ایجاد اختلال در عملکرد یخچال و خرابی موتور یخچال سامسونگ شود. گرفتگی لوله دیفراست، گرفتگی شیرانبساط، گرفتگی فیلتر آب، همگی به نوبه خود می‌توانند فشار داخلی موتور یخچال را افزایش داده و باعث بروز آسیب شوند. لازم است فیلتر آب یخچال ساموسنگ هر 6 ماه یک‌بار تمیز و یا تعویض شود.

3. زمانی که گاز یخچال را شارژ می‌کنیم اما باز هم سرمای کافی ایجاد نمی‌شود نشانه چیست؟

یکی از علل شایع این مشکل نیم‌سوز شدن موتور ‌یخچال بنا به دلایل مختلف است. اگر علی‌رغم شارژ شدن گاز یخچال دمای داخل محفظه یخچال کاهش نیافته و خنک نمی‌‌شود، برای بررسی موتور اقدام نمایید.

سخن پایانی

یخچال وسیله‌‌ای پرکاربرد و ضروری و گران‌قیمت است. به همین دلیل باید در نگهداری و تعمیر زودهنگام آن دقت بیشتری شود. توجه به تغییرات عملکرد یخچال در نگهداری و کارکرد آن بسیار مهم است.

مواردی مانند تغییرات دمای آن، صداهای غیرطبیعی موتور، کیفیت فریز کردن مواد غذایی و مواردی از این دست. ما تلاش کردیم در این مقاله اختصاصا به نکات مهم خرابی موتور یخچال سامسونگ بپردازیم. از شما دعوت می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌های مشابه همچنان با آچاره همراه باشید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا