تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

آموزش نصب اسپیلت دیواری

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

اسپیلت دیواری یکی از مدل‌های کولر گازی است. درواقع اسپلیت‌ها هوای گرم و مرطوب را گرفته و به هوای خنک تبدیل می‌کنند. کولرهای‌گازی برای مناطق بسیار گرم بهترین گزینه هستند. شاید فکر کنید که برای نصب اسپیلت دیواری، نیازمند حضور یک تکنسین در منزلتان هستید، ولی با کمی مهارت فنی و اطلاعات می‌توانید خودتان نصب اسپلیت را انجام دهید.

عملکرد اسپیلت چگونه است؟

 گفتیم که نصب اسپیلت دیواری نیازمند کمی مهارت و مطالعه است. بد نیست که درمورد عملکرد سرمایشی و گرمایشی این دستگاه هم آگاهی داشته باشید. عملکرد اسپیلت دیواری در حالت سرمایش این‌طور است که گاز مبرد در کمپرسور فشرده می‌شود و با فشار به سمت کندانسور حرکت می‌کند. در آن‌جا گرما را از دست می‌دهد و تبدیل به مایع می‌شود.

مایع خارج شده از کندانسور از لوله مویی یا همان شیر انبساط عبور می‌کند و دچار افت شدید فشار می‌شود. در اثر این افت فشار گاز مبرد به حالت دوفازی تبدیل می‌شود. پس از آن به سمت ورودی اواپراتور می‌رود و در محل اواپراتور تحت تاثیر دمای محیط قرار گرفته و مجددا به گاز تبدیل می‌شود. در نهایت همین فرایند گاز مبرد سرمای خودش را به محیط پس می‌دهد. فرایند گرمایش متفاوت‌تر عمل می‌کند. وقتی شما اسپیلت را روی حالت گرمایش روشن می‌کنید همه قطعات آن مانند کمپرسور روشن می‌شوند و کار می‌کنند. اما فن داخلی کولر گازی باید به یک حرارت مشخص برسد تا روشن شود و این فرایند چندین دقیقه طول می‌کشد.

مقایسه عملکرد سرمایشی و گرمایشی کولر گازی

 نصب اسپیلت دیواری قسمت یونیت داخلی

نصب اسپیلت دیواری نیازمند دانستن و رعایت اصول و قواعد مشخصی است. شما با دانستن و اجرای این نکات، یاد می‌گیرید چگونه بدون حضور یک نصاب، اقدام به نصب اسپیلت دیواری در منزل بکنید.

1. پیدا کردن مکان مناسب برای نصب اسپیلت

از نور مستقیم آفتاب و مکان‌هایی که احتمال می‌دهید گاز نشت کند یا غبار گوگرد و نفت به دستگاه آسیب برساند، دوری کنید. یونیت داخلی اسپیلت به 15 سانتی‌متر فضای باز در پیرامون خود احتیاج دارد. فاصله یونیت باید از زمین حداقل 2.13 متر باشد. اسپیلت را حدودا یک متر دورتر از خطوط اتصال تلویزیون، رادیو، آنتن، آیفون و… قرار دهید. چون نویز این منابع در کولر گازی ایجاد مشکل می‌کند. مطمئن شوید دیواری که یونیت را روی آن نصب می‌کنید محکم است.

تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

2. ایمن سازی سینی یونیت داخلی روی دیوار

در این مرحله باید سینی یونیتی را که می‌خواهید یونیت داخلی را روی آن نصب کنید با دست نگه‌دارید. برای اطمینان از همسان بودن اندازه‌ها در جهات افقی و عمودی از تراز استفاده کنید. برای نصب اسپیلت دیواری در این مرحله باید با مته جاهای مشخص را سوراخ کنید. رول پلاک‌ها را داخل سوراخ‌ها قرار دهید. سپس سینی یونیت داخلی را با پیچ به دیوار بکوبید و محکم کنید.

نصب اسپلیت دیواری

مطلب پیشنهادی آموزش تنظیم داکت اسپیلیت

3. به تناسب لوله اسپیلت، سوراخی در دیوار ایجاد کنید

برای نصب اسپیلت دیواری باید بهترین نقطه را برای درست‌کردن سوراخ به بیرون، در فضای خالی کنار سینی کولر پیدا کنید. فاصله و طول لوله برای رسیدن به یونیت خارجی را درنظر داشته باشید. سوراخی با قطر 3سانتی‌متر روی دیوار درست کنید.

سوراخ کردن دیوار برای نصب اسپلیت

برای این که مطمئن شوید تخلیه به درستی انجام می‌شود، شیب لوله را روبه پایین قرار دهید و فلنج انعطاف‌پذیری را داخل سوارخ تعبیه کنید.

مطلب پیشنهادی معایب استفاده از گرمایش کولر گازی

4. بررسی کامل اتصالات الکتریکی

درب یونیت جلویی را باز کرده و کاور قسمت برق را بردارید. نسبت به وصل بودن کابل‌های برق به پایانه‌های پیچ مطمئن شوید. از مطابقت نمودارهایی که با اسپیلت عرضه می‌شوند اطمینان حاصل کنید.

5. تمامی لوله‌ها را متصل کنید

  • برای نصب اسپیلت دیواری، لوله‌کشی را از قسمت یونیت داخلی به سوراخی که ایجاد کرده‌اید انجام دهید. برای این‌که از عملکرد دستگاه مطمئن شوید، خم‌شدگی‌ها را به کم‌ترین حد ممکن برسانید. یک لوله pvc را به طول 6 میلی‌متر و کوتاه‌تر از طول بین سطوح داخلی و خارجی دیوار برش بدهید.

نصب اسپلیت دیواری

  • درپوش لوله را در انتهای لوله pvc قرار دهید.
  • لوله را درون سوراخی که داخل دیوار درست کرده‌اید بگذارید. لوله‌های مسی و کابل برق و لوله تخلیه را با نوارچسب به‌هم متصل کنید. برای کسب اطمینان از جریان آب، لوله تخلیه را پایین قرار دهید.
  • لوله را به یونیت داخلی وصل کنید.
  • لوله تخلیه آب را هم به پایه یونیت داخلی اسپیلت متصل کنید. در این بخش از نصب اسپیلت دیواری باید لوله و کابل‌های متصل‌شده توسط سوراخ دیوار را هدایت کنید.

نصب یونیت خارجی اسپیلت دیواری

برای نصب یونیت خارجی اسپیلت دیواری باید در فضای باز یک مکان مناسب پیدا کنید. این محل باید به‌دور از گردوغبار و… باشد. یونیت خارجی باید دارای 31 سانتی‌متر فضای آزاد در اطرافش باشد تا عملکردش بهتر شود. کف زمین را بتن‌کاری کنید و از صاف بودن سطح آن مطمئن شوید. صفحه صافی که ایجاد شده باید به اندازه کافی بالا قرار بگیرد. کندانسور را بالای پد بگذارید. برای کاهش لرزش می‌توانید از پلاستیک استفاده کنید. مطمئن شوید تا شعاع سه‌متری یونیت خارجی، هیچ آنتن تلویزیون یا رادیویی وجود ندارد. سیم‌های برق را متصل کنید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

در این مرحله از نصب اسپیلت دیواری باید نمودار سیم‌کشی واحد را بررسی کنید. سپس از اتصال سیم‌های کابل به‌شکل گفته شده مطمئن شوید.کابل‌ها را با گیره کابل ببندید و پوشش را جابه‌جا کنید. سپس اتصال مهره لوله‌ها را به لوله‌های متناظر بیرونی انجام دهید.

مطلب پیشنهادی آشنایی با طرز کار داکت اسپلیت

راهنمای نصب اسپیلت

ابزار مورد نیاز برای نصب اسپیلت دیواری چیست؟

قطع ‌به‌ یقین شما برای نصب اسپیلت دیواری نیازمند ابزارهایی خواهید بود. چند نمونه از ابزارهای نصب کولر گازی اسپیلت:

  • لوله بر مسی: این ابزار برای برش لوله‌های مسی کاربرد دارد و شما وقتی بخواهید لوله‌های مسی را از یونیت داخلی به خارجی اتصال دهید به این ابزار احتیاج پیدا می‌کنید.
  • دستگاه گیج فشار: وقتی با مواردی که به گاز برودتی مرتبط است مواجه می‌شوید باید از این دستگاه استفاده کنید.
  • دستگاه مانومتر: مانومتر برای تست فشار سیستم که برای تست کولر گازی استفاده می‌شود، کاربرد دارد.
  • دستگاه دماسنج: از این دستگاه برای تست کولر بعد از نصب اسپیلت دیواری استفاده می‌کنند. این ابزار نشان می‌دهد نصب دستگاه درست بوده یا نه.
  • دستگاه خم‌کن لوله مسی: وقتی بخواهید لوله‌های مسی را خم کنید از این ابزار استفاده می‌کنید.
  • دستگاه پرچ دستی یا برقی: از این دستگاه برای اتصال لوله‌ها به‌هم کمک می‌گیرید.
  • پمپ وکیوم: این دستگاه، ابزاری برای شارژ مجدد کولر گازی است.
  • دستگاه مولتی متر: این دستگاه را برای تست خازن کولر گازی استفاده می‌کنند. 

بهترین برندهای اسپیلت

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

مزایا و معایب کولر گازی دیواری

کولر گازی دیواری هم مانند تمامی وسایل دارای مزایا و معایب خاص خودش است. مزایای این دستگاه:

  • پس از نصب اسپیلت دیواری متوجه خواهید شد این دستگاه صدای بسیار کمی به‌نسبت مدل‌های ایستاده دارد.
  • قابلیت استفاده برای محیط‌های اداری و دانشگاه و…
  • برخورداری از قطعات کوچک‌تر که باعث می‌شود فضای زیادی را اشغال نکند.
  • قابلیت بهتر چرخاندن هوای محیط را دارد.

معایب آن نیز شامل موارد زیر است:

  • به‌نسبت کولرهای گازی ایستاده قدرت سرمایش کم‌تری دارد.
  • نصب این کولر به دلیل اتصال یونیت‌های داخلی و خارجی، نیازمند یک فرد متخصص است.
  • قیمت برخی اسپیلت‌های دیواری از پنجره‌ای بیشتر است. 

مطلب پیشنهادی یهترین محل نصب کولر گازی کجاست؟

آموزش نصب اسپیلت

بهترین زمان خرید کولر گازی چه موقع است؟

گفته می‌شود که 6 ماهه دوم سال بهترین زمان برای خرید و نصب اسپیلت دیواری است. زیرا در این ماه‌ها، قیمت‌ها به‌نسبت مناسب‌تر است. از طرفی چون تقاضای مردم در فصول سرد برای نصب اسپیلت کمتر است، پس می‌توانید با خیال راحت و هرچه زودتر اقدام به خرید و نصب اسپیلت بکنید.

بهترین فصل خرید اسپیلت

نتیجه گیری

اسپیلت‌ها انواع مختلفی دارند. البته کاربرد آن‌ها یکی است و فقط از لحاظ ظاهری و قدرت باهم تفاوت دارند. تمام کولرهای گازی برای سرمایش و گرمایش در فصل‌های مختلف سال استفاده می‌شوند تا ما از هوای مطبوع آن‌ها لذت ببریم. امروزه استفاده از اسپیلت‌ها به‌دلیل اشغال فضای کم و کمبود سروصدا افزایش یافته است.

 شما می‌توانید در فصل‌های مناسب آن را خریداری کرده و برای نصب اسپیلت دیواری از این راهنما استفاده کنید یا با یک فرد متخصص اسپیلت تماس بگیرید. امیدواریم که از خواندن این مقاله بهره برده باشید.

در این باره بیشتر بخوانید

دیفراست کولر گازی یا برفک‌زدایی

حالت dry کولر گازی

تنظیمات کولرگازی ایران رادیاتور

دلیل سوختن موتور کولر گازی

سیستم گرمایش کولر گازی

مراحل تعمیر برد کولر گازی

لیست کامل ارور کولر گازی میدیا (Midea)

تنظیمات داکت اسپلیت سامسونگ samsung

نگهداری از کولر گازی در زمستان

ارور کولرگازی اجنرال و رفع ارور ec

چرا کولر گازی باد گرم می‌زند؟

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید